K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Florian Illies: 1913 – århundredets sommer

Florian Illies: 1913 – århundredets sommer

Anmeldt af Kasper Håkansson, 30. marts 2014
Skriv en kommentar

Flot tidsbillede af tysk kulturliv i en brydningstid. Florian Illies’ bog 1913 – århundredets sommer er en imponerende kraftpræstation – et stort tænkt og meget sikkert gennemført kulturhistorisk portræt af en tid og et kulturområde. Jeg læste den med fornøjelse, om end ikke uden anstrengelse.

Bogen er genremæssigt vanskelig at sætte i bås. Den placerer sig et sted mellem på den ene side romanfiktion og på den anden side kulturhistorisk analyse og journalistik. Og vurderingen af bogen og fornøjelsen ved at læse den afhænger en del af læserens tilgang til bogen i den henseende.

Jeg gik som udgangspunkt til læsningen med en forventning om, at der var tale om en roman baseret på historiske begivenheder. Læst som sådan er det en lidt tung omgang, ekstremt kompakt, med et helt uoverskueligt persongalleri og et mylder af gennemløbende tråde, der kun er meget løst sammenvævede og uden ret meget fortællemæssigt “drive”.

Efter et par kapitler måtte jeg skifte læsebriller og læste den herefter som en slags kulturhistorisk biografi over den store kunstneriske og intellektuelle skaberkraft, der udfoldede sig i begyndelsen af det 20. århundrede i og omkring den tyske kulturkreds. Og læst som sådan er Illies’ bog fremragende.

Fokus er, som titlen angiver, på året 1913, året før katastrofen i form af Første Verdenskrig. Illies følger et væld af kendte og mindre kendte (og – ihvertfald for mig – fuldstændig ukendte) skabende kulturpersonligheder og intellektuelle indenfor malerkunstens, musikkens, litteraturens, filosofiens, psykoanalysens og sågar politikkens verden.

Blandt de gennemgående figurer er ekspressionistiske malere som Franz Marc, Paul Klee og Oskar Kokoschka (som henter sin kunstneriske inspiration i komponisten Mahlers enke Alma, som han er “herligt vanvittig af kærlighed” til).

Der er  futuristiske avantgardister som Marcel Ducamp, som gennem det meste af året “ikke har lyst til kunst”, men til sidst keder sig så meget, at han derhjemme monterer et cykelhjul på en køkkenskammel, fordi han synes, at “det er beroligende at dreje på hjulet med hånden” (s.285), hvorved han skaber den første ready-made og revolutionerer kunstbegrebet på en måde, vi 100 år efter endnu ikke er kommet os over.

Der er forfattere som Thomas Mann, som udgiver Døden i Venedig og går rundt og tænker på Trolddomsbjerget. Og Franz Kafka, som sidder på sit hummer i Prag og er forelsket på afstand, men er for neurotisk til at gennemføre et troværdigt frieri.

Der er digtere som Rainer Maria Rilke, som mest er forkølet – en kronisk hypokonder, der bedårer kvinder på stribe, men er for angst til at gøre noget seriøst ved det, og som i et brev fra december 2013 kan omsætte sin usikkerhed i uforlignelig poesi:

“Lige nu ville jeg allerhelst være et væsen uden ansigt, et sammenrullet pindsvin i en landevejsgrøft, der først om aftenen kryber forsigtigt frem og strækker sin grå snude op mod stjernerne.” (s.311)

Der er psykoanalysens fader Sigmund Freud, som mest går rundt og frygter den næste psykoanalytiske kongres, hvor han skal konfronteres med sin tidligere elev, Jung, der har begået fadermordet ved at bryde med Freuds skole.

Der er politiske skurke in spe som Stalin, der bare kommer forbi, og Hitler, der tjener til dagen og vejen ved at sælge klatmalerier af lokale kirker. Og der er mange, mange andre.

Bogen er delt op i tolv kapitler efter årets tolv måneder, og Illies’ smågeniale greb er at anlægge en “journalistisk” tilgang til beskrivelse af begivenheder og de mange kulturpersonligheders op- og nedture i løbet af året. Han sætter så at sige parentes om sin retrospektive viden om de enkelte personers samlede biografier, og rapporterer i stedet “dagsaktuelt” om deres gøren og laden, personlige kriser og bekymringer, ambitioner og forhåbninger.

Som læsere et århundrede senere kan vi selvfølgelig ikke fuldstændig sætte parentes om vores viden og især ikke om vores viden om verdenskrigens komme. Krigen truer hele tiden som en mørk sky i horisonten, og det er med til at give en effektfuld kontrast til det avangardistiske overskud, som sprudler i det tyske kulturområde i 1913. Her opstår vilde ideer, og der bliver lagt spor ud, og som peger frem mod udviklingen af kunsten i resten af det 20. århundrede.

Jeg var især imponeret over, hvor sømløst det lykkes Illies at integrere en meget stor mængde citater hentet fra de omtalte historiske personers dagbøger, artikler og bøger med hans egne refleksioner og det fiktive kit, der gør bogen til en sammenhængende fortælling. Det, der kunne være ubærligt tungt, gør Illies således, om ikke let, så ihvertfald flydende.

Jeg blev både underholdt og oplyst og fik appetit på at opsøge værker af ikke mindst de mange tyske ekspressionister og franske kubister, som er blandt de centrale gennemgående figurer.

Når det er sagt, så optræder der altså mange, virkelig mange, personer i bogen. Jeg har ikke talt, men der må være nævnt flere hundrede navne – de fleste af dem på ret indforstået vis. Nogle af dem måtte jeg google undervejs – og det gav læsningen en ekstra dimension fx at kunne se nogle af de billeder, som vi følger tilblivelsen af undervejs i bogen. Men det bryder selvfølgelig også læsningen op, og man orker ikke at slå alle op.

I passager læner Illies sig op ad kedsommelig opremsning – men vi tilgiver ham, for i andre passager leverer han skarpe iagttagelser og skæve citater med en underspillet humor, som fik mig til at klukke for mig selv undervejs. Som f.eks. her om den politiske filosof Carl Schmitt:

Carl Schmitt, der troede, han ville blive lykkelig, når hans bog Statens værdi blev trykt, skriver ikke desto mindre, da den endelig udkommer, dybt ulykkelig i sin dagbog: “Jeg har ikke fået et eneste brev.” Og værre endnu: Hans næse løber. Han tvivler på, at han vil overleve, og den 2. oktober står der: “En afskyelig forkølelse; åh Gud, og engang skal man dø.” (s.256-7)

1913 – århundredets sommer har min store anbefaling – men nok mest til den læser, der i forvejen har en interesse for og en vis grundviden om kulturlivet i perioden.

Titel: 1913 - århundredets sommer
Forfatter: Florian Illies
Udgiver: Gyldendal
Udgivelsesdato: 2013
Sider: 317
Originalsprog: tysk
Oversætter: Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad
Originaltitel: 1913 - Der Sommer des Jahrhunderts
Opr. udgivelsesår: 2013
Læst: Marts 2014

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Historiske romaner, Nyere udgivelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: 1. verdenskrig, Historiske romaner, Tyskland

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Daniel Kehlmann: Tyll
Christian Kracht: De døde
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Sorgens grundstof

Harald Voetmann: Syner og fristelser
Kim Leine: Afgrunden
Harald Voetmann: Alt under månen

Følg K's bognoter

  • 77 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 50 venner
  • 516 følgere
  • 219 fans

Mest læste seneste uge

  • Tomás González: The StormTomás González: The Storm The Storm har stilmæssige ambitioner af shakespearske dimensioner. Den er også så ambitiøs, at jeg…
  • Thorkild Hansen: Slavernes kyst, Slavernes skibe, Slavernes øerThorkild Hansen: Slavernes kyst, Slavernes skibe,… Thorkild Hansens trilogi fra 1967-1970 om den danske slavehandel er fremragende historieformidling med sin kombination…
  • Moacyr Scliar: Kafkas leoparderMoacyr Scliar: Kafkas leoparder Brasilianske Moacyr Scliars kortroman, Kafkas leoparder, er en lille perle. Underholdende, legende, begavet, grinagtigt vittig…
  • Caspar Eric: NikeCaspar Eric: Nike "vi smadrer vores egne kroppe / vi smadrer statuerne / vi smadrer de små guder…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • John Williams: StonerJohn Williams: Stoner Afdæmpet, men fremragende, "glemt" amerikansk klassiker. John Willams' roman Stoner fik angiveligt ikke meget opmærksomhed…
  • Ursula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktionUrsula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktion Hvis du kun skal læse ét feministisk essay i din juleferie, og hvis du ikke…
  • Tomás González: Det vanskelige lysTomás González: Det vanskelige lys “... jeg vågnede klokken syv med et jag af angst i maven på grund af…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Tomás González: The Storm: “Tak for anbefalingen – den er noteret. Og ja, man kunne givetvis få en selvstændig artikel ud af at analysere…” mar 1, 17:13
  • Hans Peter Madsen on Tomás González: The Storm: “Man kunne skrive lange afhandlinger om bøger, der “skriver oven på” Shakespeares The Tempest (og jeg har selv skrevet en…” mar 1, 13:04
  • Peter Stig Sørensen on Moacyr Scliar: Kafkas leoparder: “En fremragende lille bog,som smager længe efter den er lukket. Og ja, som netop fint berører også ret så vægtige…” feb 26, 20:29
  • Peter Stig Sørensen on Joan Didion: Intet gælder: “I den amerikanske udgave lyder sætningen: “Felicia´s voice faded, as if she had stretched her capacity for communication to its…” feb 23, 19:49
  • Peter Stig Sørensen on Joan Didion: Intet gælder: “Pudsigt, som så mange yngre og unge har problemer med bøjningsformerne. De fejl, du nævner, ville formentlig være blevet fanget…” feb 6, 16:56

Kategorier

  • Boganmeldelser (915)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (94)
      • Antropologi (4)
      • Essays (9)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (842)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (89)
      • Klassikere (123)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (220)
      • Romaner og noveller (729)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 77 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 50 venner
  • 516 følgere
  • 219 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.