K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Fernando Arrabal: Dali versus Picasso

Fernando Arrabal: Dali versus Picasso

Af Kasper Håkansson, 8. juni 2017
Skriv en kommentar

Absurd og helt sjovt teaterstykke af den spanske dramatiker Fernando Arrabal, som lader særdeles menneskelige udgaver af Dali og Picasso mødes i en fiktiv dialog – med to af deres malerier, deres indbyrdes konkurrence og den spanske borgerkrig som omdrejningspunkter.

Fernando Arrabal (f. 1932) er angiveligt en af Spaniens internationalt mest opførte dramatikere. Stilmæssigt knytter han an til den europæiske tradition for det absurde teater (Ionesco, Becket m.fl.). Skuespillet Dali versus Picasso er da også rigt på absurde og gakkede elementer, men der er trods alt et (til en vis grad) intelligibelt “plot” i stykkets dialog.

Salvador Dali (1904-1989) og Pablo Picasso (1881-1973) behøver ingen nærmere præsentation. I virkelighedens verden kendte de to hinanden udmærket, og selv om de angiveligt respekterede hinandens værker, konkurrerede de også indbyrdes og havde en del uoverensstemmelser, både kunstneriske og politisk-ideologiske.

Arrabal – som kendte begge malere personligt – tager udgangspunkt i disse uoverensstemmelser, når han lader de to giganter tørne sammen i Dali versus Picasso (2014) i en fiktiv dialog, der skal forestille at udspille sig den 29. april 1937, tre dage efter bombningen af Guernica og umiddelbart op til Verdensudstillingen i Paris samme år.

Fra opførelsen af “Dali versus Picasso” på La Manufacture, Nancy (2016).
Foto: Bohumil Kostohryz (culturebox.francetvinfo.fr)

Stykkets billede af de to mænd er meget langt fra kunstneriske ikoner. Tværtimod portrætteres de begge som alt-for-menneskelige mennesker, der begge lider af kombineret storhedsvanvid, affekteret selvhøjtidelighed og mindreværdskomplekser – som de lader gå ud over hinanden i en svært aggressiv og for læseren/tilskueren ret vittig dialog.

De væsentligste kulisser på scenen er Dalis maleri Blød konstruktion med kogte bønner – varsel om borgerkrigen (1936) og Picassos Guernica (1937).

Picassos Guernica blev realiseret på foranledning af den spanske republikanske regering, som ønskede et prestigefyldt indslag i den spanske pavilion på Verdensudstillingen i Paris i 1937 (som skulle vise verden og især Tyskland, hvad Spanien kunne præstere trods den verserende borgerkrig. Maleriet tolkes almindeligvis som en allegori over krigens rædsler i almindelighed inspireret af tyskernes bombardementet af den baskiske by Guernica den 26. april 1937.

Arrabal anlægger imidlertid en anden og ironiserende tolkning. I stykket lader han således Picasso være svært nedtrykt og fornærmet over, at hans maleri netop er blevet afvist fra en anden pavillion på Verdensudstilingen, nemlig Palais de la Lumière et de l’Electricité, hvortil Picasso ifølge stykket skulle have indsendt maleriet under titlen Elektricitetens ånd. Pladsen her gik imidlertid (også i virkeligheden) til Raoul Dufy (1877-1953), som her udstillede et arealmæssigt endnu større maleri end Picassos Guernica – og som Dufy i virkelighedens verden netop præsenterede med henvisning til en “Elektricitetens ånd.”

Pablo Picasso: Guernica (1937)

Så hvad gør Picasso nu med det store maleri? Han mukker over, at det ikke kan bruges i nogen anden sammenhæng, fordi det i hans egen fortolkning viser intet andet end lige præcis “Elektricitetens ånd” (Arrabal hentyder her drillende bl.a. til den i sammenhængen lidt mærkelige elektriske pære og en olielampe midt i billedet, jf. illustration herover).

I en absurd dialog overtaler Picassos og Dalis respektive kærester, Dora og Gala (begge fra kulissen) ham imidlertid til, at han blot kan ændre titlen til Guernica (som på det tidspunkt netop var blevet bombet), og vupti, er Elektricitetens Ånd blevet til en kommentar til borgerkrigen (selv om Picasso er lidt skeptisk, også fordi den ged, han holder som kæledyr, i mellemtiden har pisset en plet på maleriet – men den omfortolker Dali straks til en prut fra tyren).

Salvador Dali: “Blød konstruktion med kogte bønner. Varsel om borgerkrigen” (1936). Philadelphia Museum of Art.

Dali bryster sig på sin side af at have forvarslet udbruddet af den spanske borgerkrig, mens Picasso håner ham for, at det er et meningsløst maleri, og at Dali jo først har tilføjet undertitlen Varsel om borgerkrig efter færdiggørelsen af maleriet og efter krigsudbruddet.

Stykket kulminerer i en helt grotesk scene, hvor Dali højttideligt erklærer, at han for at vidne mod verdens uretfærdighed og befri sig selv for sine lyster har truffet den “den uigenkaldelige og spiselige beslutning” at ofre sig selv. Han beder Picasso om – ved hjælp af en de rustne knive, som Picasso kæreste, Dora, med jævne mellemrum i dialogen kaster ind på scenen, hver gang tæt forbi Picassos næse – at skære hans (altså Dalis egne) nosser af og spise dem sammen med kogte bønner (“Incitamentet til tygning i mit oliemaleri viser kærlighedens, dvs. dødens, forening med ernæringen”).

Det hele er ret gakket, men også ret sjovt. Udover at parodiere de to excentriske kunstnerne, fungerer stykket godt som en kærligt-ondskabsfuld satire over selvhøjtidelighed og påtaget alvor i kunstverdenen i almindelighed, både blandt kunstnere og kritikere.

Stykket er selvfølgelig skrevet med henblik på opførelse på en scene, men fordi det er båret af dialogen og kun har få regibemærkninger, fungerer det faktisk også meget godt som læsning.

Dialogen i stykket er fyldt med implicitte referencer til både Dalis og Picassos værker, deres privatliv og til den historiske kontekst. Det kræver som udgangspunkt en ret god baggrundviden, hvis man skal kunne følge og fange alle Arrabals underfundigheder. Heldigvis er man som læser godt hjulpet på vej af oversætter Viveca Tallgrens glimrende og oplysende forord.

I det hele taget er meget fin, lille dansk udgivelse fra Mikroforlaget Apuleus Æsel.

Titel: Dali versus Picasso
Forfatter: Fernando Arrabal
Udgiver: Apuleius’ Æsel
Udgivelsesdato: 07.03.2016
Sider: 79
Originalsprog: Spansk
Oversætter: Viveca Tallgren
Originaltitel: Dalí versus Picasso
Opr. udgivelsesår: 2014
Læst: Juni 2017

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Lyrik og drama, Skønlitteratur
Tags: Skuespil, Spanien

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Sara Mesa: Måneansigt
Néstor Amarilla: Saved by a Poem – Fecha Feliz
nathan den vise
G. E. Lessing: Nathan den vise

William Shakespeare: Macbeth
William Shakespeare: Stormen
Cormac McCarthy: The Sunset Limited

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 249 fans

Mest læste seneste uge

  • Fernando Vallejo: Carlos, du som er borgmesterFernando Vallejo: Carlos, du som er borgmester Fra papegøjer skal man høre sandheden: Carlos, du som er borgmester er en fandenivoldsk satire…
  • Irene Solà: Jeg synger og bjerget danserIrene Solà: Jeg synger og bjerget danser En fantasifuld, smuk og anderledes fortalt catalansk roman om livet tæt på naturen i en…
  • Eduardo Halfon: CanciónEduardo Halfon: Canción En fragmentarisk roman om ofre og bødler for vold og kidnapninger i Guatemala i 1960’erne…
  • Marie-Hélène Lafon: En søns historieMarie-Hélène Lafon: En søns historie En families historie gennem 100 år fortalt gennem tolv korte nedslag på tolv enkelte dage.…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Politikens Boghal, KøbenhavnPolitikens Boghal, København På opfordring udvider vi som et nyt tiltag her på K's bognoter interessefeltet til også…
  • Marcel Proust: Swanns verden, 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 1-2)Marcel Proust: Swanns verden, 1-2 (På sporet af den… Meditation under aktiv læsning: Proust holder! Men kun for den tålmodige og langsomme læser. Der…
  • Terry Hayes: Jeg er PilgrimTerry Hayes: Jeg er Pilgrim Jeg er Pilgrim er en filmisk krimithriller med en vis underholdningsværdi. Den kunne have været…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.026)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (949)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (164)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (251)
      • Romaner og noveller (825)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 249 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz