K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / G. E. Lessing: Nathan den vise

G. E. Lessing: Nathan den vise

Af Kasper Håkansson, 8. marts 2014
Skriv en kommentar

nathan den vise

Lessings klassiske skuespil Nathan den vise – et dramatisk digt i fem akter fra 1779 kan stadig læses, men mest for dets idéhistoriske interesse. Det er trods alt noget gammelt stads, og det fornægter sig ikke.

Gotthold Ephraim Lessing (1729-1781) var i sin tid en fremtrædende tysk oplysningsfilosof, humanist, digter, dramatiker og religionskritiker. Litteraturhistorisk fik han enorm betydning for tysk dramatik og digtning, bl.a. ved at bryde med de hidtidige formkrav i tysk dramatik og digtning.

Det sidste ser man også i Nathan den vise, der som det første større drama i tysk litteraturhistorie er skrevet på såkaldte blankvers, dvs. urimede vers bestående af fem jamber – en form, Lessing importerede fra England, jf. Shakespeare (ja, det med, at blankversene var et nybrud i Tyskland på den tid, er noget, jeg har læst mig til i Per Øhrgaards udmærkede korte efterskrift til denne udgivelse – det er ikke en form for viden, jeg ellers bærer rundt på, bliver jeg nok nødt til at tilstå, hvis jeg skal bevare min troværdighed….).

Scenen for Nathan den vise er sat til Jerusalem på et eller andet tidspunkt i slutningen af det 12. århundrede efter Saladins generobring af byen fra korsfarerne i 1187. Blandt de centrale personer er – udover titelpersonen Nathan, en rig jødisk købmand – også den kristne patriark i Jerusalem og selveste Saladin, på hvis nåde og tolerante regime jøder og kristne fortsat lever i Jerusalem og tillades at praktisere deres religion.

Betragtet som et historisk drama er Nathan den vise dog en renlivet anakronisme: Det historiske Jerusalem fungerer kun som staffage og Nathan, patriarken og Saladin primært som konstruerede personifikationer af de tre store abrahamistiske religioner, jødedommen, kristendommen og islam.

For eksempel er det er åbenlys anakronisme, når Lessing lader en kristen lægbroder sige ting som:

Og bygger ikke hele kristendommen
på jødedommen? Det har harmet mig
og tit nok har jeg måttet fælde tårer,
når kristne så aldeles kunne glemme
at Herren selv var jøde.

Den slags var var der næppe nogen kristne munke, som gik rundt og sagde i det 12. århundrede i Jerusalem. Formuleringen om, at “Herren selv var jøde” er tydeligt influeret af den gryende Jesu-liv-forskning i det 18. århundrede, hvis grundlæggelse ikke mindst er forbundet med den tyske oplysningsfilosof Reimarus (i hvis spor Reza Aslans meget omtalte Jesusbiografi fra 2013 træder uden i virkeligheden at tilføje meget nyt). Reimarus var en langt mere radikal kritiker af kristendommen end Lessing, men det var Lessing, der stod for udgivelsen af de væsentligste af Reimarus’ skrifter efter dennes død.

Netop udgivelsen af Reimarus’ fragmenter førte til, at Lessing i 1778 blev underlagt censur med forbud om at udtale sig offentligt om teologiske emner i det tyske kejserrige. Nathan den vise var ifølge Lessing selv hans forsøg på at afprøve, om han kunne omgå censuren ved i stedet at “prædike fra min gamle prædikestol, teatret.”

Handlingsmæssigt er stykket en letbenet forvekslings- og forviklingskomedie af den slags, hvor alle i sidste akt finder ud af, at de i virkeligheden er i familie og falder hinanden om halsen i idel lykke. Som sådan hverken særlig troværdig eller interessant for en nutidig læser. Men det er heller ikke handlingen, der udgør Lessings egentlig ærinde – den er også kun et påskud for at servere et markant, humanistisk budskab om religiøs tolerance.

Lessings budskab er således dels det historiske, at de tre store monoteistiske religioner er rundet af den samme historie og bygger på hinanden. Dels det humanistiske budskab, at der bag de forskellige religiøse dogmer og praksisser gemmer sig en fælles humanitet, og det at være (med)menneske går forud for religionen. Menneske først, og kristen så.

Det humanistiske budskab serveres f.eks. umisforståeligt i følgende passage, hvor ovennævnte kristne lægbroder reflekterer over, hvorvidt det er en synd eller ej, at den jødiske Nathan har opdraget en kristendøbt pige, som han af en ven fik overdraget ansvaret for, og hvis liv, han dermed reddede, i den jødiske tro:

Jo, det havde været klogt
hvis du på anden hånd lod kristenbarnet
opdrage som en kristen, men så havde
du ikke elsket barnet, vennens barn.
Og et barn behøver i de første år
langt mere kærlighed end kristendom,
var det så kun et vildt dyrs kærlighed.

Kærlighed fra et vildt dyr er vigtigere for et menneskebarn end en kristen opdragelse – det er da klar og skrap tale i slutningen af 1700-tallet fra en offentlig person i Det Hellige Romerske Rige af Tysk Nations sidste dage. Og der er mange andre tilsvarende markante pointer i stykket.

Som sådan er Nathan den vise ganske sjovt at læse, hvis man har en idéhistorisk interesse for den slags. Selv om det som dramatik betragtet er noget bedaget.

Og det humanistiske og religionskritiske budskab er jo desværre mindst lige så sørgeligt aktuelt i dag, mere end 200 år efter Lessings død.

Titel: Nathan den vise
Forfatter: G.E.Lessing
Udgiver: Forlaget Vandkunsten
Udgivelsesdato: 2010
Sider: 285
Originalsprog: tysk
Oversætter: Villy Sørensen
Originaltitel: Nathan der Weise. Et dramatisk digt i fem akter
Opr. udgivelsesår: 1779
Læst: Marts 2014

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Klassikere, Lyrik og drama, Skønlitteratur
Tags: Lyrik, Skuespil, Tyskland

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Georg Büchner: Lenz & Woyzeck
William Shakespeare: Macbeth
William Shakespeare: Stormen

Martin Walser: Mit hinsidige
Clemens J. Setz: Kærligheden på Mahlstädterbarnets tid
Thomas Mann: Buddenbrooks

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Mest læste seneste uge

  • Harald Voetmann: Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann: Amduat. En iltmaskine “At sige i den 12. time: Jeg skal dø nu. Det er ikke, fordi jeg…
  • Markus Werner: On the EdgeMarkus Werner: On the Edge On the Edge af schweiziske Markus Werner (1944-2016) kan karakteriseres som et lille kammerspil i…
  • Martin Walser: Mit hinsidigeMartin Walser: Mit hinsidige “At tro betyder at gøre verden så smuk, som den ikke er. Det er smukt…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Caspar Eric: NikeCaspar Eric: Nike "vi smadrer vores egne kroppe / vi smadrer statuerne / vi smadrer de små guder…
  • Thomas Mann: BuddenbrooksThomas Mann: Buddenbrooks Thomas Manns Buddenbrooks er en ægte klassiker. Den holder. En langsom nydelse. Læs den. Buddenbrooks.…
  • Charles Dickens: Store forventningerCharles Dickens: Store forventninger Dickens holder. Hans måske mest lovpriste roman om den forældreløse Pip og hans uventede opstigning…
  • Fredrik Backman: En mand der hedder OveFredrik Backman: En mand der hedder Ove Hyggelig, svensk feel-good-roman. For lang, for forudsigelig og lidt for pladderharmonisk mod slutningen. Men den…
  • Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i ParadisRakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis Rakel Haslund-Gjerrild har begået et vidunderligt romanportræt af en af de store og allermest flamboyante…
  • Theis Ørntoft: Digte 2014Theis Ørntoft: Digte 2014 Theis Ørntoft (f.1984) er fucking træt af breaking news, der ikke breaker andet end fordummende,…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “KORREKTION Fejlagtigt oplyste jeg at min udgave af “Buddenbrooks” af 1931 var oversat af L. Lange Det korrekte navn er…” maj 6, 18:54
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “😊👍” maj 4, 22:01
  • Kasper Håkansson on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Doktor Faustus’ position på at-læse-listen hermed konsolideret.” maj 4, 21:52
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Det glæder mig enormt at du i “Trolddomsbjerget”, som jeg, har kunnet få en blivende oplevelse; jo, tung og til…” maj 4, 21:41
  • Kasper Håkansson on Gunnhild Øyehaug: Onde blomster: “Mange tak. Lad gerne høre, hvis du får læst mere af hende, du kan anbefale.” maj 4, 21:24

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.017)
    • Biografier og erindringer (20)
    • Sagprosa (102)
      • Antropologi (4)
      • Essays (10)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (20)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (940)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (163)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (248)
      • Romaner og noveller (818)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.