K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Biografier og erindringer / Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer

Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer

Af Kasper Håkansson, 5. juni 2022
1 kommentar

Stefan Zweigs klassiske, kulturkritiske erindringsværk Verden af i går er ypperlig læsning – interessant, tankevækkende og ikke mindst en sproglig fornøjelse fra start til slut.

Stefan Zweig (1881-1942) er ikke så meget læst i dag, men nogle af hans bøger kommer dog stadig i nye oplag og også nye oversættelser. Herunder erindringsværket Verden af i går, som vel kan betegnes som et langt kulturhistorisk essay.

Stefan Zweig fremstår i sine erindringer som noget af en krukke. Men en højt begavet en af slagsen og med et gudsbenådet skrivetalent.

Under læsningen kunne jeg ikke undgå mere end én gang at sende et lille smilende nik i retning af Volker Weidermanns næsten ondskabfuldt ironiserende portræt af den forfængelige Zweig i romanen Oostende 1936 – sommeren før mørket faldt på (opr. 2014, da. 2019).

Zweig har en forfængelig og lidt irriterende vane med at sætte sig selv i begivenhedernes centrum ved at fremhæve, hvordan han selv gang på gang tilfældigt er den sidste person, der taler med en eller anden berømthed, inden vedkommendes død, eller den første, der hører en anden betro sig sine tanker om dette eller hint, eller den formentlig eneste, der ved et tilfælde har fået et ganske særligt indblik i en anden kunstners kreative proces.

Omvendt må man medgive, at Zweig som en berømt og anerkendt forfatter faktisk plejede omgang med en lang række kulturpersonligheder: Jeg nævner i flæng: Forfattere som Rainer Maria Rilke, Paul Valéry, Romain Rolland og Emile Verhaeren, komponisten Richard Strauss, billedhuggeren Auguste Rodin, zionismens fader Theodor Herzl, den esoteriske antroposof Rudolf Steiner, psykoanalysens fader Sigmund Freud, Weimar-politikeren Walther Rathenau og mange, mange flere. Nogle plejer Zweig et livslangt venskab med, andre passerer han blot på sin vej gennem livet.

Under alle omstændigheder skal man ikke læse Verden af i går for portrtættet af Zweig, men derimod for hans interessante og velskrevne kulturanalyse af Europa i perioden fra Zweigs tidlige ungdom i habsburgernes Wien i de sidste årtier af det nittende århundrede og frem til udbruddet af Anden Verdenskrig.

Zweig skrev bogen i sit eksil i Brasilien, og den blev udgivet posthumt i 1942 – efter at Zweig og hans kone sammen begiv selvmord i afmagt og fortvivlelse over verdens gang og udsigten til som jøder aldrig at kunne finde et helle.

Bogen har undertitlen En europæers erindringer, og den er velvalgt. Zweig var født i Østrig og vedblev at have en særlig veneration for Østrig. Men han var først og fremmest europæer. I store dele af sit liv boede han uden for Østrig, i Berlin, Paris og London, og han rejste i det hele taget meget.

Først og fremmest var han dog europæer af sind. Litteraturen, musikken, teatret, billedkunsten er for Zweig grænseoverskridende, internationale discipliner, og det er med fortvivlelse at han i løbet af det tyvende århundrede må bevidne “ærkepesten” nationalismens fremmarch i Europa.

Det blev min lod at stå som værgeløst og magtesløst vidne til menneskehedens ufattelige tilbagefald til det, man for længst troede glemt: Barbariet med antihumanitet som bevidst og programmatisk dogme.

“Verden af i går” er for Zweig især inkarneret af Wien før Første Verdenskrig, rammen om hans barndom og ungdom. I Zweigs noget romantiserende tilbageblik er Wien i slutningen af det nittende århundrede “tryghedens gyldne tidsalder,” præget af en økonomisk og politisk stabilitet og forudsigelighed, som tillader wienerne at beskæftige som med det for dem primære: Kunsten.

Zweigs beskrivelse af de kunstoptagede wienere er dog ikke uden ironisk distance og blandt de mest underholdende dele af bogen. Han leverer kritiske og underholdende analyser af det forældede østrigske skolevæsen, de lige så forældede og rent ud latterlige æreskodekser, som blandt gav sig udslag i en duellerende studenterkultur (som den svagelige Zweig holdt sig helt udenfor), og ikke mindst den undertrykkende seksualmoral.

Disse sidstnævnte områder hører til dem, hvor Zweig entydigt kan glæde sig over en kulturel fremgang – og i retrospekt er han nok her en kende naiv og overoptimistisk, når han mener at se, at drenge og piger, kvinder og mænd i hans skrivende tid (ca. 1940) nu helt utvungent og på lige kår har kastet fortidens snærende seksualmoral af sig, hvorefter sex nu ikke længere er noget, der bekymrer menneskene særligt …

Denne tryghedens gyldne tidsalder kommer til en brat ende med udbruddet af Første Verdenskrig, og herfra går det som bekendt kun værre for Europa.

Stefan Zweig (1881-1942). Foto fra forfatterens Goodreads-profil

Pacifisten Zweig selv engagerede sig aldrig politisk. I lange stræk gør han nærmest en dyd ud af ikke at beskæftige sig med det stads. Selv i 1930’erne, hvor det i stigende grad bliver umuligt ikke at forholde sig politisk, forsøger han at insistere på kunsten som en grænseoverskridende og kulturforenende kraft. Hans manglende politiske engagement er blevet kritiseret, og der er da også noget defaitistisk over hans indstilling – men det er nemt at fælde retrospektive domme fra en position, hvor man ikke selv har noget på spil.

For den, der er interesseret i Europas idé- og kulturhistorie er Verden af i går ubetinget anbefalelsesværdig. Man skal dog ikke forvente en let genvej til at blive indført i periodens politiske begivenheder: Zweig skriver omkring år 1940 til et belæst og dannet publikum, og han forudsætter historien bekendt, ligesom han også forudsætter, at læseren er bekendt med de flere hundrede navne på forfattere, musikere, skuespillere, videnskabsfolk, politikere og militærfolk, der optræder i bogen.

Jeg stødte på mange navne undervejs, jeg aldrig havde hørt om, og en del, som jeg genkendte, men hvis historie eller værker jeg ikke lige havde præsent. Det kan man som læser bruge som anledning til at slå efter og læse op på nogle personer og historier – eller man kan gøre som jeg: Lade dem passere forbi som en del af det flimrende og spraglede billede af en periode i Europas kulturhistorie.

Verden af i går er ikke for den forudsætningsløse læser, men har man de væsentligste hegnspæle i periodens historie så nogenlunde placeret, kan man sagtens følge med.

Bogen foreligger i flere danske oversættelser, senest af Judyta Preis og Jørgen Herman Monrad (Rosinante 2013). Jeg har dog læst Helge Kjærgaards danske oversættelse fra oprindeligt 1948. Dels fordi det nu engang var den version, jeg havde stående i min reol (i et genoptryk fra 2002 på forlaget Signet). Men især fordi jeg valgte at lytte mig igennem bogen som lydbog, og her blev oplæseren afgørende.

Jeg forsøgte mig først med Thomas Guldberg Madsens oplæsning af Judyta Preis og Jørgen Herman Monrads oversættelse, men den hakkende og stødvise oplæsning var mig uudholdelig. Helge Kjærgaards gamle oversættelse foreligger til gengæld som lydbog indlæst af altid gode Karsten Pharao, hvis tydelige artikulation og naturlige, flydende oplæsningsrytme passer godt til værket og til Helge Kjærgaards ganske vist lidt gammelmodige, men ikke desto mindre flydende fordanskning.

Titel: Verden af i går - en europæers erindringer
Forfatter: Stefan Zweig
Udgiver: Signet
Udgivelsesdato: 2002 (1948)
Sider: 379
Originalsprog: Tysk
Oversætter: Helge Kjærgaard
Originaltitel: Die Welt von gestern
Opr. udgivelsesår: 1942
Læst: Juni 2022
Oplæser: Karsten Pharao

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Biografier og erindringer, Boganmeldelser, Essays, Klassikere, Litteratur, kunst og kultur, Sagprosa
Tags: Biografier, Erindringer, Europa, Østrig

Abonner
Giv mig besked om
guest

guest

1 Kommentar
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Peter Sørensen
Peter Sørensen
6. juni 2022 15:49

Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968 oversat af Helge Kjærgaard. Ikke desto mindre er jeg meget glad for at eje den. Den hører til blandt de få bøger jeg med glæde har læst to gange; det kunne endda også blive til en tredje gang, beskrivelsen af hvordan verden så ud før den gik af lave, vil altid linger længe. Dog, vil man virkelig gerne lære Stefan Zweigs forfatterskab at kende, – og erfare hans formiddable evne til at kombinere dybsindighed, alvor og spænding, kan jeg varmt… Læs mere »

Last edited 2 måneder siden by Peter Sørensen
1
Svar
wpdiscuz   wpDiscuz

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Peter Handke: Epopé over vejenes forsvinden
Lev Tolstoj: Bekendelser
Martin Glaz Serup: Læsesteder

Bjørn Bredahl: Manden der ville vise verden
Jes Fabricius Møller: Hal Koch – en biografi
Islændingesagaerne: Egils saga

Følg K's bognoter

  • 84 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 56 venner
  • 518 følgere
  • 252 fans

Mest læste seneste uge

  • Islændingesagaerne: Egils sagaIslændingesagaerne: Egils saga Vi har alle hørt om de islandske sagaer. Men jeg er næppe den eneste, der…
  • Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringerStefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer Stefan Zweigs klassiske, kulturkritiske erindringsværk Verden af i går er ypperlig læsning - interessant, tankevækkende…
  • Fredrik Backman: En mand der hedder OveFredrik Backman: En mand der hedder Ove Hyggelig, svensk feel-good-roman. For lang, for forudsigelig og lidt for pladderharmonisk mod slutningen. Men den…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Theis Ørntoft: Digte 2014Theis Ørntoft: Digte 2014 Theis Ørntoft (f.1984) er fucking træt af breaking news, der ikke breaker andet end fordummende,…
  • Ivan Turgenev: En jægers dagbogIvan Turgenev: En jægers dagbog Poetiske, levende og stærke portrætter af alskens typer på landet i det 19. århundredes Rusland…
  • Kim Leine: Profeterne i EvighedsfjordenKim Leine: Profeterne i Evighedsfjorden Kim Leines meget roste roman Profeterne i Evighedsfjorden er fremragende som tidsbillede af København og…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Den sagtmodigeFjodor M. Dostojevskij: Den sagtmodige “Åh, mennesket forstår sig specielt godt på gemenheder. Men var det gement? Hvordan kan man…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Georgi Gospodinov: Tidsskjul: “Uden nærmere at kunne forklare hvorfor, giver din anmeldelse af Tidsskjul mig en følelse af en vis lighed mellem Yvan…” jul 29, 12:21
  • Kasper Håkansson on Eduard von Keyserling: Bølger: “Velbekomme :-). Og god sommer i lige måde.” jul 8, 15:37
  • Birte Bruun on Eduard von Keyserling: Bølger: “Tænk engang- oplyst om et forfatterskab, som jeg ikke anede en smule om! Tak for inspirationen- god sommer❣️” jul 8, 13:59
  • Kasper Håkansson on Eduard von Keyserling: Lumre dage: “Tak for tip om forlaget Chataigne, som jeg ikke før har været opmærksom på – de ser ud til at…” jul 8, 10:40
  • Peter Odel on Eduard von Keyserling: Lumre dage: “Lyder interessant. Sjovt med små forlag der finder glemte forfattere. Kender du Chataigne der udgiver glemt fransk litteratur?” jul 8, 08:12

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.036)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (959)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (168)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (253)
      • Romaner og noveller (835)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 84 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 56 venner
  • 518 følgere
  • 252 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz