Heaven Is Open Today er et sympatisk, omend ikke fuldt ud vellykket, multikunstnerisk projekt: På én gang en digtsamling, en illustreret og illumineret bog og en musikudgivelse.
Kamilla Hygum Jakobsen har skrevet tekster og musik, bandet In Carbon Diamonds Grow står for musikken (med Kamilla Hygum Jakobsen selv i den vokale front), Carl Quist Møller har illustreret, mens Morten Agergaard står for kalligrafering af bogens tekster og grafisk designi øvrigt.
Bogen udgives sammen med en CD, men hvis du ligesom undertegnede hører til dem, der har droppet CD-afspilleren, kan musikken også streames fra bl.a. Spotify.
En udgivelse som denne kan stille anmelderen overfor den udfordring, at han kan føle sig tvunget til at vælge, om værket primært skal betragtes som musik eller litteratur. Intentionen med værket er selvfølgelig, at tekst, musik og illustrationer skal ses som et hele, men ikke desto mindre tager det sig forskelligt ud, alt efter om man går til det fra en litterær eller musikalsk vinkel.
Lars Hartvig Lindeborgh og Hannibal Gustafssons musikarrangementer er gennemgående ganske spændende med en utraditionel blanding af instrumenter, der spænder fra rockguitar og trommer til fløjte, klarinet og diverse percussions og på mange numre yderligere tilsat elektroniske beats.
Den muskalske genre er ikke så let at bestemme og godt for det. Overordnet kan man måske kalde sangene for rockballader, men jeg associerede undervejs til så forskellige bands og genrer som Tangoorkestret (som Carl Quist Møller på trommer og percussions da også tidligere har spillet med i), Nick Cave & The Bad Seeds (i kraft af en dyster, uheldssvanger stemning på nogle numre), Portishead (atmosfæriske, drømmeagtige samplinger), The Shadows (en Hank Marvin-agtig guitar her og der), industrial ambient, folkemusik og bossanova og mere endnu.
Ja, det er noget af en blanding, og på nogle numre bliver det da også lidt rodet, men de fleste arrangementer er egentlig ret vellykkede. I am Made of Clay (som bandet også har lavet en musikvideo til) og den rockede The Storm står som et par af de stærkeste numre efter min smag sammen med den afsluttende, bossanovainspirerede Hush.
Kamilla Hygum Jakobsens stemme er måske lidt tynd, men hun synger med en fin skrøbelighed, som fungerer godt i musikarrangementerne, og passer til flere af teksternes drømmeagtige karakter.
Alt i alt ikke nogen dårlig musikoplevelse, og jeg har spillet albummet et par gange, også efter den første gennemlytning sammen med læsning af bogens digte/sangtekster. Nummeret I am Made of Clay har endda ørehængerpotentiale nok til, at jeg har haft den spillende i hovedet i den sidste uges tid, uden at det har føltes irritererende (i modsætning til så mange andre melodier, man får på hjernen).
Men nu er dette jo ikke en musikblog, men en bogblog, og når regnskabet gøres op, bliver man her primært bedømt efter litterære kriterier. For selv om musikken er en integreret del af den samlede idé, så insisterer Heaven is Open Today jo samtidig selv på også at være en digtsamling i egen ret – i og med, at den udgives som bog.
Og betragtet som sådan falder den ikke helt lige så godt ud som set fra den musikalske side. Kamilla Hygum Jakobsens engelske tekster fungerer sådan set okay som rocktekster, men de kan ikke helt stå distancen læst som digtsamling i bogform.
Metaforikken er mig noget tung, lidt for ofte grænsende til det klichéfyldte, og jeg savner i det hele taget noget spændstighed i teksterne. Rytmikken bærer præg af, at disse digte er skrevet primært som sangtekster, og det er som om, sangteksternes krav om enderim har været en for snærende begrænsning, der er gået ud over den lyriske kvalitet.
Heaven is Open Today
Heavens’s affair
with a man in despair,
shopping safety and life after death.
He grows angel hair,
has nothing to declare,
He feels the devil’s cold breath
with a conscience as black as Macbeth.Shine through the night,
shine through the day,
everyone’s welcome to stay.
Shine through the breeze,
shine through the pray,
heaven is open today.A woman in grief,
a sick child, a thief
knocking heavily on heaven’s doors.
A Madonna as chief
so strong in belief
in the quiet, the lawless, the whores.
While the devil is sharpening his claws.
Ifølge forlagets/forfatterens bagsideintroduktion er tekstuniverset blandt andet inspireret af William Blake. Det kan jeg godt følge, for så vidt teksterne er præget af drømme-/mareridtsagtige scener, der veksler mellem lys og mørke og en tvetydig optagethed af himmel og helvede, dæmoner og engle (og det minder mig om, at jeg selv skal have læst noget William Blake ved lejlighed – har hidtil kun læst ham i uddrag og omtale).
Men den direkte henvisning til Blake tydeliggør også den svaghed i teksterne, at ambitionsniveauet måske er sat for højt. Det kræver sin digter at tage favntag med engle og djævle, og i Heaven is Open Today falder det lidt for mange steder ud til den svulstige side, f.eks. i titeldigtet, som er citeret i uddrag ovenfor.
Omvendt er andre af sangteksterne/digtene tæt på glade børnesange for voksne (f.eks. ‘The Happy Land’). Det store tematiske spænd i teksterne går an på et musikalbum, men som digtbog kommer de efter min smag til at stå og skurre lidt for meget mod hinanden.
Carl Quist Møller (hvis du ikke kender ham for andet, så kender du ham måske som manden bag Jungledyret Hugo) har illustreret, og hans tegninger er lige så varierede som teksterne. Nogle af tegningerne er søde, sjove og lidt børneagtige, mens andre er semi-erotiske med nøgne, frodige kvinder, der rider på dyr eller er på vej til at metamorfosere og gå i ét med naturen.
Illustrationerne i bogen samlet set lider på samme måde som digtene af at stritte i for forskellige retninger, og ingen af dem talte rigtigt til mig.
Samlet set fremstår Heaven is Open Today for mig som et spændende og sympatisk projekt, som desværre ikke helt indløser egne ambitioner. Musikken trækker op, men digtene ned i den samlede bedømmelse.
‘Heaven is Open Today’ er venligt tilsendt af forfatteren som anmeldereksemplar. K’s bognoter har ingen forbindelse til forlag eller forfatter i øvrigt.
Titel: Heaven Is Open TodayForfatter: Kamilla Hygum Jakobsen
Illustrator: Carl Quist Møller (tegninger) / Morten Agergaard (kalligrafi og grafisk design)
Udgiver: Forlaget Hverdagspoesi
Udgivelsesdato: 14.01.2016
Sider: 40
Læst: Februar 2016
K's vurdering: