Oscar K. har skrevet teksten og Dorte Karrebæk illustreret denne skønne moderne billedbibel “for de fattige i ånden”. Dorte Karrebæks tegninger er pragtfulde og visionære, og Oscar K.’s tekst er både sjov, underfundig, filosofisk og maner til eftertænksomhed på den gode måde.
I Biblia Pauperum Nova genopføres historien om Jesus – fra bebudelsen til opstandelsen – som et teaterstykke med “en flok åndssvage” i alle rollerne og med de fire evangelister (nogle skumle typer i lange frakker, mørke solbriller og flyverhjelme) som instruktører.
Begrebet “fattigmandsbibel” (Biblia Pauperum) kendes fra middelalderen som betegnelse for en illustreret bog, som gengiver centrale scener fra Det Nye og Det Gamle Testamente,typologisk sammenstillet, krydret med bibelcitater. Der er ikke nogen viden om den oprindelige middelalderlige Biblia Pauperum at hente i Oscar K. & Dorte Karrebæks nye bibel for de fattige i ånden – det er en så at sige ren version, som står alene, og det kan den også sagtens. Men med lidt forhåndsviden om det middelalderlige forlæg bliver fornøjelsen endnu større, synes jeg:
De fleste kendte eksemplarer af Biblia Pauperum har 40 blade, og hvert blad er struktureret på samme måde: En central illustration, som gengiver en scene fra Jesu liv og lidelseshistorie, omgivet af to mindre illustrationer med scener fra Det Gamle Testamente suppleret af små bibelcitater. Over og under disse hovedillustrationer er gengivet citater fra i alt fire profeter. Biblia Pauperum kan læses online på Københavns Universitets, Det Teologiske Fakultets hjemmeside, med et oplysende forord af Knud Banning.
Oscar K. og Dorte Karrebæk følger – et stykke af vejen – formen i den middelalderlige Biblia Pauperum: Ligesom i middelalderversionen indeholder Biblia Pauperum Nova 40 opslag (samt nogle indledende opslag, hvor scenen for skuespillet bygges op) i stort format med hver en hovedillustration, som er komponeret efter samme model som siderne i middelalderversionen. Sammenlign opslaget om Marias Bebudelse fra Biblia Pauperum ovenfor med den tilsvarende illustration i Biblia Pauperum Nova herunder.
Oscar K. og Dorte Karrebæk gør sig dog ikke til slaver af forlæggets form. Således opløses tableauerne i løbet af Jesu lidelseshistorie (den opbyggede scene brænder ned ved Jesu død – hvorved også den stramme billedkomposition går i opløsning – og genopføres til brug for himmelfarten). Og på hvert opslag i bogen er hovedillustrationen suppleret med en lille tekst, som udgør Oscar K.’s egen gengivelse af en passage i Det Nye Testamente – nogle gange helt frit med Oscar K.’s egne ord, andre gang med næsten ordrette citater fra Biblen, som så ikke desto mindre lige får et lille tvist – ofte så meningen bevidst misforstås. Teksten er så yderligere suppleret af regibemærkninger som i en drejebog, der er skrevet som instruktioner til tegneren (hun følger dem nu ikke altid – Dorte Karrebæk har sin egen vision, og det er godt).
I modsætning til den middelalderlige Biblia Pauperum begrænser Oscar K. sig ikke til at benytte bibelcitater, men har med generøs hånd krydret tableauerne med citater fra en lang række andre både religiøse og mere profane profeter af så forskellig karakter som Meister Eckhardt (der fylder meget), Rumi, Shakespeare, Einstein, Nietzsche, Vilhelm Grønbech, Bob Dylan, Bill Clinton (“I did not have sexual relations with that woman” – gæt selv, hvilken bibelscene det citat ledsager), Oscar K. selv og mange flere. Ja, sågar mindre ånder som Anders Fogh Rasmussen er der blevet plads til (“Der er ikke noget at komme efter!” – her lagt i munden på englen, som Maria Magdalene møder ved Jesu tomme grav).
Oscar K.’s Jesus er mere menneske end Gud: En ensom, misforstået dreng, der er bange for både døden og livet. Og Gud er en træt, gammel mand, som ender med aflyse Dommedag, fordi højttaleranlægget ikke virker, og folk bare går hjem. Og bogen slutter med disse citater:
“Livet er en cirkus, man kommer ind og bukker, render rundt, og bukker igen og går ud” (Storm P.)
“…til intet skal du blive.”
Det er således ikke det glade, kristne budskab, der prædikes her. Tværtimod er det underliggende budskab ganske kritisk over for den meste kristne teologi (og har da også vakt anstød i nogle bibelske kredse – men ikke i alle). Og så måske alligevel ikke, for man kan også tolke den sådan, at Jesusfiguren i bogen/teaterstykket ikke så meget skal læses som en fortolkning af hverken Jesus af Nazareth eller Jesus Kristus, men som et eksistentialistisk billede på mennesket som sådan. Uanset religiøs observans (eller fraværet af en sådan som for undertegnede), så kan Oscar K.’s tekster og citatsammensætninger give anledning til reflektion og eftertænksomhed.
Bogens store scoop er dog Dorte Karrebæks tegninger. Hvert opslag er et lille selvstændigt kunstværk – hvor børnebogsillustratoren lader sin indre Hieronimus Bosch få frit løb. Der er masser af humor i mange af tegningerne, men der er også tableauer, der primært er båret af en mørk og dystopisk vision, og nogle steder bliver det decideret isnende rædselsvækkende. Det er tegninger, man kan komme tilbage til mange gange og stadig finde nye detaljer.
Anbefalet!
Titel: Biblia Pauperum Nova - Ny bibel for de fattige i åndenForfatter: Oscar K.
Illustrator: Dorte Karrebæk
Udgiver: Forlaget Alfa
Udgivelsesdato: 2012
Sider: 104
Læst: April 2013
K's vurdering: