K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Malene Ravn: Det eneste rigtige

Malene Ravn: Det eneste rigtige

Anmeldt af Kasper Håkansson, 9. december 2014
Skriv en kommentar

Malene Ravns debutroman har gode takter, men også mangler, der desværre skæmmer helhedsindtrykket lidt.

Det eneste rigtige er et på sin vis klassisk trekantsdrama: Om Nina, der er sidst i trediverne og på romanens første sider får den ubarmhjertige dom fra sin læge, at hun ikke kan få børn. Om Ninas mand Niels, som vist nok egentlig gerne vil bevare deres ægteskab, men gør det svært ved at bolle udenom ved enhver given lejlighed og lyver om det. Og om den (knap?) 15-årige mere eller mindre subsistensløse Maria, som Niels dusker på et hotelværelse under en konference, og som efterfølgende møder uanmeldt op i hans og Ninas hjem.

Nina inviterer til Niels’ store fortrydelse Marie til at bo hos dem, velvidende (eller rettere anende), at Niels har haft et sidespring med pigen. Herefter starter et bizart psykologisk spil imellem de tre.

Den litterære idé i bogen er at skabe en ustabil fortælling om et forhold, der ædes op indefra af mistillid og manglende samtale mellem de to hovedpersoner. Fortællingen er ustabil – eller vil gerne være det – i kraft af de to skiftende fortællerstemmer, Nina og Niels, som begge er utroværdige fortællere med hver deres forskruede opfattelse af sig selv og hinanden.

Det fungerer relativt godt i Ninas del af fortællingen, som heldigvis fylder langt det meste, og som indeholder skræmmende elementer af krybende uhygge, efterhånden som Nina bliver mere og mere psykisk derangeret. Men historien ville have stået stærkere, hvis Malene Ravn havde undladt at falde for fristelsen til at lade sin figur forklare så meget og i stedet lade mere stå åbnet for læserens fortolkning.

De få gange, Ninas mand Niels overtager fortællerstemmen, går det imidlertid helt galt. Ideen er tydeligvis dels at installere en generel usikkerhed hos læseren om, hvad der egentlig er den ‘rigtige’ version af historien, dels at vise hvorfor det er så vanskeligt for de to (og måske generelt for nogen?) at mødes i en fælles forståelse af, hvem de er, og hvor de er på vej hen, fordi de ikke taler sammen.

Problemet er, at Niels-figuren er fuldstændig utroværdig. Nina er som person ganske vist også forskruet og karikeret, men hendes figur fungerer alligevel relativt godt, om end lidt for forudsigeligt, rent litterært. Det gør Niels ikke. Blandt andet fordi, det virker som om, at det har været Malene Ravn meget om at gøre, at Niels’ perspektiv ikke bare skal være et andet, men også skal repræsentere et eksplicit ‘mandligt’ perspektiv. Han er bare en tæerkrummende karikeret og helt usandsynlig mand.

F.eks. er det som skrevet ud af et radikal-feministisk tidsskrift fra 1970’erne, når Ravn lader ham sige/tænke sætninger som: “Jeg plejer let at kunne styre hende […] Jeg bliver nødt til at få herredømmet igen”. Eller: “Det var godt, jeg kom hjem. Ellers var det gået galt for dem [Nina og Marie]. Det var tydeligvis en situation, de ikke kunne styre. Ikke at jeg forstår det. Men jeg kan nok levere et overblik, hvor de drukner i deres egne følelser.” Come on! Sådan er der altså ikke nogen mænd, der går og tænker eller taler for sig selv (hvad mange mænds og kvinders praksis er, det er så noget andet). Derudover er hans motiver og handlemønstre også helt uforståelige.

Det tredje ben i trekanten, den unge pige Marie, er til gengæld nærmest bare en blank plade, som de to andre spiller bold op ad. Hun fremstår helt karakterløs, og også mere karakterløs end godt er, selv om hun som figur er castet til at være sløv og passiv og initiativløs.

Samlet set er det kun den ene af de tre hovedpersoner, som rigtig fungerer, og det gør altså Det eneste rigtige til en lidt amputeret affære. Og det er synd, for Malene Ravn har tydeligvis noget at byde på:

Hun skriver godt, i et enkelt og flydende sprog. Og portrættet af Nina og hendes psykologiske udvikling er i lange stræk ganske spændende. Hvor ville jeg dog bare ønske, at Malene Ravn havde valgt at fortælle historien alene med Ninas stemme (med al den ubestemthed, der ville være kommet ud af det) – og så i øvrigt ladet hende forklare sig lidt mindre. Vi læsere kan faktisk godt lide, når vi ikke får alle fortolkningerne serveret på et fad.

Samlet ikke desto mindre en lovende debut. Jeg vil se frem til at læse næste udspil fra Malene Ravn.

Titel: Det eneste rigtige
Forfatter: Malene Ravn
Udgiver: Gyldendal
Udgivelsesdato: 03.10.2014
Sider: 184
Læst: December 2014

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Nyere udgivelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Danmark, Hverdagsrealisme, Kærlighed, Parforhold

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Iben Mondrup: Godhavn
Kirsten Hammann: Se på mig
Peter Adolphsen: Små historier 3

Peter Adolphsen: Jeg kan ikke huske
Anne Lise Marstrand-Jørgensen: Sorgens grundstof
Svend Åge Madsen: Af den anden verden

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 512 følgere
  • 214 fans

Mest læste seneste uge

  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…
  • K's bedste anbefalinger fra læseåret 2020K’s bedste anbefalinger fra læseåret 2020 Et år er gået, og traditionen tro kommer her en opsamling på mit læseår i…
  • Lev Tolstoj: Anna KareninaLev Tolstoj: Anna Karenina Der er som regel en god grund til, at nogle romaner bevarer en klassikerstatus over…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Ursula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktionUrsula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktion Hvis du kun skal læse ét feministisk essay i din juleferie, og hvis du ikke…
  • Norbert Zongo: The Parachute DropNorbert Zongo: The Parachute Drop Politisk satire fra Burkina Faso er ikke det, man støder på alleroftest. Måske fordi regimekritikere…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Helle Helle: Rødby-PuttgardenHelle Helle: Rødby-Puttgarden Helle Helle-klassikeren, som jeg ikke tidligere har fået læst, men ofte er blevet anbefalet. Og…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels menneskerFjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker Mit læseår 2020 sluttede med en fanfare: Trænger man til at læse noget virkelig godt,…

Seneste kommentarer

  • Peter Stig Sørensen on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Den fås på amazon.com til $20 plus fragt. Der sendes også til Danmark.” jan 12, 21:56
  • Kasper Håkansson on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “En af mine laster er, at jeg er ret besidderisk ift mine bøger, også de læste, så jeg skiller ikke…” jan 12, 00:27
  • Kasper Håkansson on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Ingen rigtig gode tips, desværre. Måtte selv skaffe hjem fra en amerikansk boghandel. Det kan stadig lade sig gøre, men…” jan 12, 00:25
  • Annette on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “PS: Bytter evt. gerne for noget andet obskurt afrikansk 🙂” jan 11, 18:06
  • Annette on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Hej K! Du har ikke et godt tip til at skaffe en kopi af bogen vel? (eller en kopi du…” jan 11, 18:03

Kategorier

  • Boganmeldelser (904)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (93)
      • Antropologi (4)
      • Essays (8)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (832)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (88)
      • Klassikere (121)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (219)
      • Romaner og noveller (719)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 512 følgere
  • 214 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.