K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Marcel Proust: I skyggen af unge piger i blomst 1 (På sporet af den tabte tid, bind 3)

Marcel Proust: I skyggen af unge piger i blomst 1 (På sporet af den tabte tid, bind 3)

Af Kasper Håkansson, 5. juli 2013
Skriv en kommentar

Sluk for mobilen, slå emailopdateringen fra og lad dig synke ned i Prousts meditationer over følelsernes dynamik, den æstetiske erfaring og snobberiet som bedsteborgerlig kunstform.

Det forrige bind af Prousts opus magnum På sporet af den tabte tid, Swanns verden, 2. del, kredsede om Charles Swanns ulyksalige, skinsyge forelskelse i glædespigen Odette, som han først kunne gifte sig med, da han var holdt med at elske hende. I I skyggen af unge piger i blomst 1 får vi nu indblikket i den unge, endnu navnløse, fortællers egen forelskelse i ægteparret Swanns datter Gilberte – fra de første drømmerier på afstand (i starten dømt udsigtsløse af den unge fortællers egen usikkerhed) over den lykkelige tid med tilsyneladende gengældt forelskelse til bruddet og den ungdommelige kærlighedssorg.

Vi opholder os længe, meget længe, i den unge forelskelses lidelser, og det kræver sin læser at holde fast – blandt andet fordi personerne i romanen i sig selv er ganske uinteressante. Det, der fanger og fænger i romanen, er således ikke den konkrete og ret beset meget banale ungdommelige kærlighedshistorie, men derimod Prousts lange meditationer over kærlighedens dynamik, som f.eks. leder ham frem til denne (nærmeste hegelianske?) universelle indsigt om kærlighedens udspring, ikke i den anden, men i selvet:

“Når man elsker, er kærligheden for stor til at kunne rummes i os i sin helhed; den breder sig til den elskede, møder i hende en overflade der standser den og tvinger den tilbage mod dens udgangspunkt, og det er dette tilbageslag af vores egen hengivenhed som vi kalder den andens følelser, og som fortryller os mere end da den stødte frem, fordi vi ikke kan se at den kommer fra os selv” (s. 254-255).

De bedste passager i bogen er dog efter min smag de dele, der rummer Prousts reflektioner over kunstens natur, den kunstneriske proces, forholdet mellem kunstværket og kunsteren som person og betragterens oplevelse af dette forhold, som det f.eks. kommer til udtryk i fortællerens første skuffelse over mødet med hans litterære idol, den fiktive forfatter Bergotte (hvordan kan det passe, at en forfatter, der skriver så smukt og dybt, kan have så latterligt et fipskæg og så snegleformet en næse og  konversere så uinteressant?)

En fin scene fra starten af bogen omhandler den unge fortællers første besøg i teatret, hvor han endelig får lov til at opleve den berømmede (fiktive) skuespillerinde La Berma fortolke et stykke af Racine. Proust skildrer med stor præcision og indlevelse hele den følelsesmæssige og intellektuelle proces, som den unge blegsottige fortæller gennemgår:

Fra forventningens glæde, der næsten er så stor, at han må sprænges, over den som følge heraf uafvendelige skuffelse under selve forestillingen, da hans drømmerier konfronteres med den faktiske kunsteriske præstation, til den efterfølgende reflektion over og efterrationalisering af den kunstneriske oplevelse i lyset af omverdenens reaktioner (jo mere det øvrige publikum klapper, jo mere begejstret bliver fortællleren også selv over skuespillerindens præstation).

Proust udfolder her implicit en æstetikteoretisk pointe om den kunstneriske oplevelse som en i høj grad socialt formidlet, intellektuel proces – i modsætning til en umiddelbar, subjektiv erfaring foranlediget af det æstetiske objekt i sig selv.

Et yderligere gennemgående tema, både i dette bind og i de foregående, er en nådesløs skildring af snobberiet i det parisiske bedre borgerskab omkring slutningen af den 19. århundrede. Proust udforsker nærmest snobberiet som en kunstart, og det faktisk ganske underholdende.

Dette tredje bind af På sporet af den tabte tid er ligesom de to første bind, Vejen til Swann 1-2, flot fordansket af Else Henneberg Pedersen, og det er alt i alt den rene og pure fornøjelse at læse, en ren lise. Nu er jeg spændt på, hvordan det går med de næste bind, hvor en ny oversætter har overtaget.

Jeg må dog i øvrigt fraråde at gøre som jeg lige har gjort, nemlig at forsøge at gå direkte ind i Prousts verden af indadskuende, åndelig reflektion umiddelbart efter at have udstået Cormac McCarthys makabre excesser udi udvendige voldsskildringer i Blodets meridian. Det tog mig lige lidt tid at stemme sindet rigtigt. Men man kan næsten heller ikke tænke sig to mere forskellige forfattere – som dog forenes i begges sublime sprogbeherskelse, omend i meget forskellige stilarter.

Det minder mig om Cormac McCarthys ofte citerede dom over Proust fra et af McCarthys meget sjældne interviews:

“[McCarthys] list of those whom he calls the ‘good writers’ – Melville, Dostoyevsky, Faulkner – precludes anyone who doesn’t ‘deal with issues of life and death.’ Proust and Henry James don’t make the cut. ‘I don’t understand them,’ he says. ‘To me, that’s not literature. A lot of writers who are considered good I consider strange’ ” (interview med Cormac McCarthy i New York Times, 19. april 1992).

Jeg er selv sagt ikke enig – hverken i, at Proust “ikke er litteratur” eller i, at han ikke beskæftiger sig med liv og død (omend på en noget anden måde end McCarthy). Men udsagnet tjener i sammenhængen jo også primært til at at sætte McCarthys egen litterære tilgangsvinkel på spidsen. Og når passagen fra dette interview er så ofte citeret (og ja, hermed én gang til), så hænger det i øvrigt nok mere sammen med, at McCarthy har givet så få interviews, end med dybden i dets indsigt.

Titel: I skyggen af unge piger i blomst 1
Forfatter: Marcel Proust
Udgiver: Multivers
Udgivelsesdato: 2009
Sider: 299
Originalsprog: fransk
Oversætter: Else Henneberg Pedersen
Originaltitel: À l'ombre des jeunes filles en fleur
Opr. udgivelsesår: 1918
Læst: Juli 2013

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Klassikere, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Erindring, Frankrig, På sporet af den tabte tid, Tid

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

På sporet af den tabte tid - Guermantes verden 1-2
Marcel Proust: Guermantes verden 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 5-6)
Marcel Proust: I skyggen af unge piger i blomst 2 (På sporet af den tabte tid, bind 4)
Marcel Proust: Swanns verden, 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 1-2)

Marcel Proust: Den genfundne tid 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 12-13)
Marcel Proust: Albertine forsvundet (På sporet af den tabte tid, bind 11)
Marcel Proust: Fangen 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 9-10)

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 519 følgere
  • 250 fans

Mest læste seneste uge

  • Hubert Mingarelli: Fire soldaterHubert Mingarelli: Fire soldater En simpel historie om fire (eller fem) soldater fanget i krig. Om venskab og glæden…
  • Véronique Ovaldé: FuglelivVéronique Ovaldé: Fugleliv Velskrevet, underholdende, rørende. Der er ikke noget at sige til, at Véronique Ovaldé hører til…
  • Véronique Ovaldé: Vi er efterkommere af de hekse, I ikke fik brændtVéronique Ovaldé: Vi er efterkommere af de hekse, I… Roman om at rejse sig fra mismod og forfølge sine passioner, om frigørelse fra egne…
  • Célia Houdart: CarraraCélia Houdart: Carrara Kortroman om tre parallelle liv inden for samme kernefamilie, fortalt glimtvis i små tableauer. Velskrevet…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Den sagtmodigeFjodor M. Dostojevskij: Den sagtmodige “Åh, mennesket forstår sig specielt godt på gemenheder. Men var det gement? Hvordan kan man…
  • Terry Hayes: Jeg er PilgrimTerry Hayes: Jeg er Pilgrim Jeg er Pilgrim er en filmisk krimithriller med en vis underholdningsværdi. Den kunne have været…
  • John Williams: StonerJohn Williams: Stoner Afdæmpet, men fremragende, "glemt" amerikansk klassiker. John Willams' roman Stoner fik angiveligt ikke meget opmærksomhed…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.031)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (954)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (165)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (252)
      • Romaner og noveller (830)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 519 følgere
  • 250 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz