For den almindelige bogblogger er det korte svar: Nej, selvfølgelig ikke. Og nej, du skal ikke mærke din anmeldelse som #reklame, hvis du på normal vis anmelder en bog, du har modtaget gratis fra et forlag til gengæld for en ærlig anmeldelse, god eller dårlig. Du skal gøre, som du plejer, dvs. naturligvis oplyse et passende sted, at bogen er modtaget som anmeldelseseksemplar. Nichts weiter.
1. juli 2017 trådte en ny markedsføringslov i kraft. Loven har blandt andet som sigte at dæmme op for de mange skjulte reklamer, vi alle sammen støder ind i på nettet, herunder på de sociale medier. Det er såre fornuftigt.
Loven indebærer skærpede krav til, at omtaler af produkter på f.eks. en blog eller på sociale medier, som sker som led i en aftale med en virksomhed om at eksponere virksomheden eller dens produkter, skal være tydeligt markerede som reklame. Det kan ske ved, at det i starten af omtalen tydeligt skrives, at der er tale om “reklame”, “annonce”, “betalt indlæg” eller “sponsoret indlæg.” Det er ikke et krav, at aftalen er skriftlig eller eksplicit, den kan også være stiltiende. Det er også såre fornuftigt.
Loven har dog afstedkommet en del forvirring og nogle steder endda også vrede blandt bloggere inden for forskellige genrer. Loven og udmeldingerne fra Forbrugerombudsmanden om lovens fortolkning har således givet anledning til tvivl om, hvorvidt det i lovens forstand er reklame, når en blogger omtaler et produkt, man har modtaget uden beregning fra en virksomhed, for eksempel bøger, tøj, helse- eller skønhedsprodukter.
Jeg anerkender, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt helt entydigt at trække grænsen for, hvornår et blogindlæg kan være reklame i lovens forstand. Men man kommer ret langt med sin sunde fornuft, som også forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har udtalt til journalisten.dk:
”Det anses jo ikke som reklame, at man kan læse vurderingen af en bog eller en film i avisen. Og reglen skal ikke være til hinder for, at man kan anmelde bøger, film, vin og så videre. Hvis hensigten er at anmelde, så overskygger det reklamen for det individuelle produkt. Men er det sådan, at man skriver om hvilket som helst produkt, man får tilsendt, så er det ikke en anmeldelse,” siger Christina Toftegaard Nielsen, og tilføjer, at det generelt handler om at bruge sin sunde fornuft.
(citat fra journalisten.dk)
Og som jeg læser Forbrugerombudsmandens vejledning i den nye lovgivning, bør loven ikke give anledning til ændret adfærd hos flertallet af danske bogbloggere, for så vidt angår egentlige boganmeldelser. Det springende punkt er forskellen mellem “anmeldelser” og “omtaler.”
Anmeldelser
På Forbrugerombudsmandens hjemmeside fremgår under omtalen af “skjult reklame” generelt følgende om forskellen på “anmeldelser” og “omtaler”:
Der er forskel på omtaler og anmeldelser. En anmeldelse er en uafhængig bedømmelse af et bestemt produkt, hvor virksomheden ikke har nogen indflydelse på, hvordan anmeldelsen ender med at blive.
Det er ikke skjult reklame, hvis virksomheder forærer et produkt som gave eller stiller det til rådighed for anmeldere for at få bedømt produktet, uden der er indgået aftale om eksponering af virksomheden eller dennes produkt.
På en underside specielt om “bloggere og skjult reklame” fremgår yderligere følgende om anmeldelser:
ANMELDELSER
En anmeldelse er en uafhængig bedømmelse af et bestemt produkt, hvor virksomheden ikke har nogen indflydelse på, hvordan anmeldelsen bliver gennemført, eller hvad resultatet bliver.Virksomheder kan godt sende gaver til bloggere, uden at en efterfølgende omtale nødvendigvis er reklame, der skal markeres. Dette gælder, hvis der er tale om en anmeldelse.
Der er dog en række krav, der skal være opfyldt, for at en anmeldelse af et produkt ikke anses som reklame.
1. Bloggen skal være en anmeldelsesblog, som kun indeholder anmeldelser inden for et afgrænset område, eller hvor anmeldelserne tydeligt er adskilt fra bloggens øvrige indhold.
2. Anmeldelserne skal være udtryk for en særlig viden eller interesse, du har for område.
3. Du modtager ikke penge fra virksomhederne for at anmelde deres produkter.
4. Du modtager kun det fra virksomheden, der er nødvendigt for, at du kan lave anmeldelsen.
De fleste danske bogblogs, jeg er bekendt med, opfylder uden problemer alle ovenstående fire kriterier, for så vidt angår egentlige anmeldelser af bøger, også bøger, der er modtaget som frieksemplarer fra forlag eller forfatter.
Omtaler, som ikke er anmeldelser
Noget andet er (vel at mærke kun ifølge min personlige fortolkning af teksten), hvis du f.eks. slår en række billeder af bøger, du har modtaget som anmeldereksemplarer, op på din blog eller Instagram, og ikke ledsager billederne med andet end en tekst á la: “Se de skønne bøger, jeg lige har modtaget fra Forlaget XXX. Dem glæder jeg mig til at læse og anmelde senere.”
Sådan et opslag er formentlig bare udtryk for din glæde og begejstring over at få nye bøger ind af døren (og den kender vi jo alle), som du gerne vil dele med dine følgere. Men samtidig er der jo åbenlyst ikke tale en anmeldelse, alene en omtale af bøgerne. Som jeg læser markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens vejledning, så vil et sådant opslag falde ind under kriterierne for skjult reklame. Det skal derfor markeres tydeligt i starten af indlægget med f.eks. “reklame” eller “sponsoreret indlæg”.
Dét er der sikkert ikke så mange af jer bogbloggere derude, der har lyst til at skrive i toppen af jeres opslag. Fordi det ikke føles retvisende. Men strengt taget er det vel ikke helt urimeligt? For der er jo isoleret set tale om en form for skjult reklame for forlagets bøger, selv om det ikke er din intention.
Afsluttende
Jeg gør opmærksom på, at ovenstående alene er udtryk for min egen lægmandsfortolkning af den nye markedsføringslov og Forbrugerombudsmandens vejledning. Jeg er ikke jurist og har ingen særlige forbindelser til forbrugerombudsmandsinstitutionen eller andre med tilsvarende juridiske kompetencer. Du kan selvsagt ikke støtte ret på min udlægning.
Personligt føler jeg mig dog tilstrækkeligt trænet i at læse indenad til, at jeg ikke er i tvivl om, at anmeldelserne her på K’s bognoter heller ikke fremover har nødig at blive markeret som “reklamer”, selv om der er tale om anmeldelse af en bog, jeg har modtaget vederlagsfrit fra forlaget eller forfatteren. For anmeldelserne her på bloggen er altid udtryk for min egen, ærlige vurdering – og hvis du læser mine anmeldelser (uagtet, at jeg nogle gange selv omtaler dem som “omtaler”), så kan du hurtigt overbevise dig om, at modtagne anmeldereksemplarer ikke får positiv særbehandling.
Så kære medbogblogger: Gå ikke i panik, men brug din sunde fornuft, og gør så i øvrigt, som du plejer, når du anmelder bøger modtaget som frieksemplarer. Skriv et passende sted (dér, hvor du plejer at skrive det), at bogen er modtaget som anmeldereksemplar – ikke fordi, det står i nogen lov, men fordi det gør man selvfølgelig som ordentlig bogblogger.
Tak for informativ læsning. Det kan være svært at gennemskue hvad reglerne præcist betyder, og jeg er meget enig i din tolkning af dem.
Rigtig god gennemgang og jeg er enig i din tolkning. Har også googlet alt hvad jeg kan, og er nået frem til det samme.
Gode tanker! Tusind tak for det!
Tak for de vise ord!
Tak for den uddybende gennemgang, det var sådan set også det jeg var kommet frem til.
Jeg nyder forresten at følge din blog, det er nogle virkelig gode og informative indlæg du har om de bøger du læser 🙂 Jeg kan rigtig godt lide at det ikke er så meget mainstream og finder meget inspiration i det du læser.
Tak. Dejligt at høre, at du kan finde inspiration på bloggen.
Tusind tak for en meget grundig og letforståelig indføring i de nye regler.