K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Øvrige indlæg / Ny markedsføringslov: Er det “reklame,” når en bogblogger anmelder en bog modtaget som anmeldereksemplar?

Ny markedsføringslov: Er det “reklame,” når en bogblogger anmelder en bog modtaget som anmeldereksemplar?

Anmeldt af Kasper Håkansson, 8. juli 2017
7 kommentarer

For den almindelige bogblogger er det korte svar: Nej, selvfølgelig ikke. Og nej, du skal ikke mærke din anmeldelse som #reklame, hvis du på normal vis anmelder en bog, du har modtaget gratis fra et forlag til gengæld for en ærlig anmeldelse, god eller dårlig. Du skal gøre, som du plejer, dvs. naturligvis oplyse et passende sted, at bogen er modtaget som anmeldelseseksemplar. Nichts weiter.

1. juli 2017 trådte en ny markedsføringslov i kraft. Loven har blandt andet som sigte at dæmme op for de mange skjulte reklamer, vi alle sammen støder ind i på nettet, herunder på de sociale medier. Det er såre fornuftigt.

Loven indebærer skærpede krav til, at omtaler af produkter på f.eks. en blog eller på sociale medier, som sker som led i en aftale med en virksomhed om at eksponere virksomheden eller dens produkter, skal være tydeligt markerede som reklame. Det kan ske ved, at det i starten af omtalen tydeligt skrives, at der er tale om “reklame”, “annonce”, “betalt indlæg” eller “sponsoret indlæg.” Det er ikke et krav, at aftalen er skriftlig eller eksplicit, den kan også være stiltiende. Det er også såre fornuftigt.

Loven har dog afstedkommet en del forvirring og nogle steder endda også vrede blandt bloggere inden for forskellige genrer. Loven og udmeldingerne fra Forbrugerombudsmanden om lovens fortolkning har således givet anledning til tvivl om, hvorvidt det i lovens forstand er reklame, når en blogger omtaler et produkt, man har modtaget uden beregning fra en virksomhed, for eksempel bøger, tøj, helse- eller skønhedsprodukter.

Jeg anerkender, at det i nogle tilfælde kan være vanskeligt helt entydigt at trække grænsen for, hvornår et blogindlæg kan være reklame i lovens forstand. Men man kommer ret langt med sin sunde fornuft, som også forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen har udtalt til journalisten.dk:

”Det anses jo ikke som reklame, at man kan læse vurderingen af en bog eller en film i avisen. Og reglen skal ikke være til hinder for, at man kan anmelde bøger, film, vin og så videre. Hvis hensigten er at anmelde, så overskygger det reklamen for det individuelle produkt. Men er det sådan, at man skriver om hvilket som helst produkt, man får tilsendt, så er det ikke en anmeldelse,” siger Christina Toftegaard Nielsen, og tilføjer, at det generelt handler om at bruge sin sunde fornuft.
(citat fra journalisten.dk)

Og som jeg læser Forbrugerombudsmandens vejledning i den nye lovgivning, bør loven ikke give anledning til ændret adfærd hos flertallet af danske bogbloggere, for så vidt angår egentlige boganmeldelser. Det springende punkt er forskellen mellem “anmeldelser” og “omtaler.”

Anmeldelser
På Forbrugerombudsmandens hjemmeside fremgår under omtalen af “skjult reklame” generelt følgende om forskellen på “anmeldelser” og “omtaler”:

Der er forskel på omtaler og anmeldelser. En anmeldelse er en uafhængig bedømmelse af et bestemt produkt, hvor virksomheden ikke har nogen indflydelse på, hvordan anmeldelsen ender med at blive.

Det er ikke skjult reklame, hvis virksomheder forærer et produkt som gave eller stiller det til rådighed for anmeldere for at få bedømt produktet, uden der er indgået aftale om eksponering af virksomheden eller dennes produkt.

På en underside specielt om “bloggere og skjult reklame” fremgår yderligere følgende om anmeldelser:

ANMELDELSER
En anmeldelse er en uafhængig bedømmelse af et bestemt produkt, hvor virksomheden ikke har nogen indflydelse på, hvordan anmeldelsen bliver gennemført, eller hvad resultatet bliver.

Virksomheder kan godt sende gaver til bloggere, uden at en efterfølgende omtale nødvendigvis er reklame, der skal markeres. Dette gælder, hvis der er tale om en anmeldelse.

Der er dog en række krav, der skal være opfyldt, for at en anmeldelse af et produkt ikke anses som reklame.

1. Bloggen skal være en anmeldelsesblog, som kun indeholder anmeldelser inden for et afgrænset område, eller hvor anmeldelserne tydeligt er adskilt fra bloggens øvrige indhold.

2. Anmeldelserne skal være udtryk for en særlig viden eller interesse, du har for område.

3. Du modtager ikke penge fra virksomhederne for at anmelde deres produkter.

4. Du modtager kun det fra virksomheden, der er nødvendigt for, at du kan lave anmeldelsen.

De fleste danske bogblogs, jeg er bekendt med, opfylder uden problemer alle ovenstående fire kriterier, for så vidt angår egentlige anmeldelser af bøger, også bøger, der er modtaget som frieksemplarer fra forlag eller forfatter.

Omtaler, som ikke er anmeldelser
Noget andet er (vel at mærke kun ifølge min personlige fortolkning af teksten), hvis du f.eks. slår en række billeder af bøger, du har modtaget som anmeldereksemplarer, op på din blog eller Instagram, og ikke ledsager billederne med andet end en tekst á la: “Se de skønne bøger, jeg lige har modtaget fra Forlaget XXX. Dem glæder jeg mig til at læse og anmelde senere.”

Sådan et opslag er formentlig bare udtryk for din glæde og begejstring over at få nye bøger ind af døren (og den kender vi jo alle), som du gerne vil dele med dine følgere. Men samtidig er der jo åbenlyst ikke tale en anmeldelse, alene en omtale af bøgerne. Som jeg læser markedsføringsloven og Forbrugerombudsmandens vejledning, så vil et sådant opslag falde ind under kriterierne for skjult reklame. Det skal derfor markeres tydeligt i starten af indlægget med f.eks. “reklame” eller “sponsoreret indlæg”.

Dét er der sikkert ikke så mange af jer bogbloggere derude, der har lyst til at skrive i toppen af jeres opslag. Fordi det ikke føles retvisende. Men strengt taget er det vel ikke helt urimeligt? For der er jo isoleret set tale om en form for skjult reklame for forlagets bøger, selv om det ikke er din intention.

Afsluttende
Jeg gør opmærksom på, at ovenstående alene er udtryk for min egen lægmandsfortolkning af den nye markedsføringslov og Forbrugerombudsmandens vejledning. Jeg er ikke jurist og har ingen særlige forbindelser til forbrugerombudsmandsinstitutionen eller andre med tilsvarende juridiske kompetencer. Du kan selvsagt ikke støtte ret på min udlægning.

Personligt føler jeg mig dog tilstrækkeligt trænet i at læse indenad til, at jeg ikke er i tvivl om, at anmeldelserne her på K’s bognoter heller ikke fremover har nødig at blive markeret som “reklamer”, selv om der er tale om anmeldelse af en bog, jeg har modtaget vederlagsfrit fra forlaget eller forfatteren. For anmeldelserne her på bloggen er altid udtryk for min egen, ærlige vurdering – og hvis du læser mine anmeldelser (uagtet, at jeg nogle gange selv omtaler dem som “omtaler”), så kan du hurtigt overbevise dig om, at modtagne anmeldereksemplarer ikke får positiv særbehandling.

Så kære medbogblogger: Gå ikke i panik, men brug din sunde fornuft, og gør så i øvrigt, som du plejer, når du anmelder bøger modtaget som frieksemplarer. Skriv et passende sted (dér, hvor du plejer at skrive det), at bogen er modtaget som anmeldereksemplar – ikke fordi, det står i nogen lov, men fordi det gør man selvfølgelig som ordentlig bogblogger.

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Øvrige indlæg

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
7 Kommentarer
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
kulturkulten
kulturkulten
27. juli 2017 09:07

Tak for informativ læsning. Det kan være svært at gennemskue hvad reglerne præcist betyder, og jeg er meget enig i din tolkning af dem.

0
Svar
Malene Hald
Malene Hald
10. juli 2017 09:41

Rigtig god gennemgang og jeg er enig i din tolkning. Har også googlet alt hvad jeg kan, og er nået frem til det samme.

0
Svar
Ida
Ida
10. juli 2017 07:05

Gode tanker! Tusind tak for det!

0
Svar
Lea
Lea
9. juli 2017 20:53

Tak for de vise ord!

0
Svar
Bachs Bøger
Bachs Bøger
9. juli 2017 18:07

Tak for den uddybende gennemgang, det var sådan set også det jeg var kommet frem til.

Jeg nyder forresten at følge din blog, det er nogle virkelig gode og informative indlæg du har om de bøger du læser 🙂 Jeg kan rigtig godt lide at det ikke er så meget mainstream og finder meget inspiration i det du læser.

0
Svar
Kasper Håkansson
Kasper Håkansson
Forfatter
Reply to  Bachs Bøger
9. juli 2017 18:49

Tak. Dejligt at høre, at du kan finde inspiration på bloggen.

0
Svar
Maria Johansen
Maria Johansen
9. juli 2017 01:31

Tusind tak for en meget grundig og letforståelig indføring i de nye regler.

0
Svar
wpdiscuz   wpDiscuz

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

K’s bedste anbefalinger fra læseåret 2020
Brætspil: BEZZERWIZZER Ord
K anbefaler: De bedste bøger fra mit læseår 2019

Højdepunkter fra en litterær verdensrundrejse – del 2
Verden rundt i bøger: Rejsen er fuldført
Sprogspillet. For folk, der godt kan lide at være sammen med ord

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 50 venner
  • 515 følgere
  • 219 fans

Mest læste seneste uge

  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Tine Høeg: Nye rejsendeTine Høeg: Nye rejsende Er Tine Høegs debut Nye rejsende en roman eller lyrik? Svaret er nok begge dele…
  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Brætspil: BEZZERWIZZER OrdBrætspil: BEZZERWIZZER Ord Quiz-brætspillet BEZZERWIZZER har i den nyeste udgave fået et twist med nye typer udfordringer med…
  • Marcel Proust: Swanns verden, 1-2 (På sporet af den tabte tid, bind 1-2)Marcel Proust: Swanns verden, 1-2 (På sporet af den… Meditation under aktiv læsning: Proust holder! Men kun for den tålmodige og langsomme læser. Der…
  • Theis Ørntoft: Digte 2014Theis Ørntoft: Digte 2014 Theis Ørntoft (f.1984) er fucking træt af breaking news, der ikke breaker andet end fordummende,…
  • Thorkild Hansen: Slavernes kyst, Slavernes skibe, Slavernes øerThorkild Hansen: Slavernes kyst, Slavernes skibe,… Thorkild Hansens trilogi fra 1967-1970 om den danske slavehandel er fremragende historieformidling med sin kombination…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Brødrene KaramazovFjodor M. Dostojevskij: Brødrene Karamazov Brødrene Karamazov er en tragedie, en komedie, en farverig knaldroman, en kriminalintrige, et retssalsdrama, et…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Yu Hua: En virkelighed: “Ja, han er ret god, Yu Hua. Jeg har et par stykker mere af ham stående i reolen, som jeg…” apr 15, 21:57
  • Flemming Jensen on Yu Hua: En virkelighed: “Har lige læst den. Den er forrygende kødelig og original. Jeg blev fanget fra starten.” apr 15, 20:41
  • Peter Stig Sørensen on Pergentino José: Red Ants: “Du skriver: “Læsningen af mange af enkeltnovellerne i Red Ants efterlod mig noget perpleks, forgæves søgende efter en entydig fortolkning eller bare…” apr 5, 22:57
  • Kasper Håkansson on Marc Reugebrink: Salt: “Thank you for this update. I wasn’t aware that there actually was a historical background for this story. Very interesting!” mar 10, 19:45
  • Inwijkeling on Marc Reugebrink: Salt: “Perhaps it is a good thing to mention: Salt is not set in Flanders, Belgium. It is set in the…” mar 10, 17:55

Kategorier

  • Boganmeldelser (921)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (94)
      • Antropologi (4)
      • Essays (9)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (848)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (89)
      • Klassikere (124)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (223)
      • Romaner og noveller (735)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 50 venner
  • 515 følgere
  • 219 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.