K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Biografier og erindringer / Otto Dov Kulka: Landscapes of the Metropolis of Death

Otto Dov Kulka: Landscapes of the Metropolis of Death

Af Kasper Håkansson, 8. august 2014
Skriv en kommentar

En historikers dybt personlige og svært afrystelige bekendelser af sine barndomserindringer, drømme og forestillinger fra koncentrationslejren Auschwitz i 1944.

Otto Dov Kulka er født i Tjekkoslovakiet i 1933, men nu bosiddende i Israel. Han blev i 1994 som 10-11-årig interneret i KZ-lejren Auschwitz sammen med sine forældre. Kulka var en af de få overlevende.

Kulka har i mange år arbejdet som historiker og især beskæftiget sig med Nazitysklands historie. Men først som 80-årig har han med denne bog (første gang udgivet i 2013) valgt at fortælle om sine personlige oplevelser som KZ-fange og især om de mentale billeder, han stadig bærer med sig.

“Few are aware of the existence within me of a dimension og silence, of a choice I made to sever the biographical from the historical past,” skriver Kulka i indledningen. Ifølge ham selv har han aldrig tidligere talt med andre – ikke engang med sin kone – om denne del af ham selv.

Derimod indtalte Kulka i perioden 1991-2001 en række kassettebånd med reflektioner over sine erindringsfragmenter og forestillinger fra sin tid i Auschwitz som 10-11-årig. Størstedelen af bogen Landscapes of the Metropolis of Death udgøres af korte tekststykker i form af transkriptioner af et udvalg af disse båndoptagelser.

Transkriptionerne er ifølge Kulka selv kun let bearbejdede, og det giver teksterne en særlig stil, hvor man genkender det talte ords stedvise usikkerhed og søgen efter de rette formuleringer. Denne stil forlener teksten med en høj grad af autencitet og er med til gøre bogen til en stærk læseoplevelse, der ikke kan undgå at gøre indtryk. På den anden side gør det også teksten noget tung og sine steder lidt klodset – der er mange gentagelser af de samme udtryk og begreber, og i passager bliver stilen nærmest messende.

Men det kan man omvendt næsten dårligt bebrejde Kulka. Han prætenderer ikke at skrive en højlitterær tekst. Han tilbyder os derimod et indblik i de mentale landskaber, som for altid er indlejret i sindet hos et menneske, der var udsat for ophold i en koncentrationslejr i en periode i sine formative år. Og når hans stil ind i mellem bliver svulstig og metaforikken tung og anmassende, så tilgiver vi ham i erkendelse af, at det måske er det eneste sprog, han kan tale om disse oplevelser i.

Og bogen gør indtryk. Det er hjerteskærende at læse Kulkas beskrivelse af det sidste billede, han har af sin mor, som hun går afsted i rækken af kvinder på vej mod den rene udryddelseslejr Auschwitz-Birkenau – en scene, der afføder det spørgsmål, han dengang og siden i hele sit voksne liv har stillet sig og aldrig kan få besvaret: Hvorfor vendte hun sig ikke om en sidste gang og kiggede efter mig?

Endnu mere hjerteskærende er det næsten, når Kulka bedyrer, at hvis man i dag spørger ham, hvad der er hans smukkeste barndomsminde, så er det billedet af den blå himmel med små sølvglitrende flyvemaskiner set fra lejren i Auschwitz:

The only belonging blue, overcoming every other colour, imprinted in my memory, as the colour of summer, the colour of tranquility, the colour of forgetting – momentary forgetting – is that colour of a Polish summer in 1944 (s.77)

Kulka understreger, at han ikke med denne bog forsøger at skrive sine “memoirer” forstået som en sammenhængende selvbiografi. Bogen er derimod en samling erindringsbilleder, et forsøg på at sætte ord på det, han beskriver som sin private mytologi over de mentale landskaber, som opholdet i Auschwitz – Dødens Metropol – har indprentet i hans sind.

Det er således en meget anderledes bog end f.eks. Primo Levis kendte erindringer, som ellers ligger lige for at sammenligne med.

Kulkas erindringsfragmenter adskiller sig også fra andre beretninger fra Holocaust-overlevende derved, at han var anbragt i den såkaldte familielejr i Auschwitz, hvor forholdene var anderledes end for de øvrige fanger – og han har af den grund kun få erindringer om de tortur-, volds- og afstraffelsesscener, man kender fra andre beretninger. Familielejren var et særligt afsnit i Auschwitz udtænkt af Himmler og Eichmann med propagandaformål for øje på et tidspunkt under krigen, hvor Tysk Røde Kors og Internationalt Røde Kors planlagde besøg i dels Theresienstadt og Auschwitz.

Kulka og hans forældre blev i sommeren 1944 sammen med 5.000 andre fanger overført fra Theresienstadt til familielejren i Auschwitz, hvor der i modsætning til ellers normal praksis ikke blev foretaget nogen sortering i arbejdsduelige og andre. Familierne blev holdt sammen og havde relativt gode forhold. Indtil det viser sig, at planen med familielejren indebærer en “turnus” på præcis 6 måneder, hvorefter samtlige 5.000 uden sortering myrdes i gaskamrene og brændes i krematorierne kun få meter fra familieafsnittet, mens de “afløses” af 5.000 “friske” fanger. Kulka overlever, fordi han tilfældigvis er indlagt på infirmeriet på det tidspunkt – og siden holder sig i live, til russerne når Auschwitz i januar 1945.

Samlet set en anbefalelsesværdig bog som et vigtigt dokument fra en overlevende.

Først efter, at jeg nu har læst bogen i engelsk oversættelse (fordi det nu engang var den udgave, jeg tilfældigt faldt over i en boghandel), har jeg i øvrigt fundet ud af, at den faktisk også er oversat til dansk af Thomas Harder som “Landskaber fra dødens metropol” (Gad 2014).

Titel: Landscapes of the Metropolis of Death
Forfatter: Otto Dov Kulka
Udgiver: Penguin
Udgivelsesdato: 2014
Sider: 128
Originalsprog: hebraisk
Oversætter: Ralph Mandel
Opr. udgivelsesår: 2013
Læst: August 2014

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Biografier og erindringer, Boganmeldelser, Historie, Sagprosa
Tags: 2. verdenskrig, Historie, Israel, Krig

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

W. G. Sebald: Luftkrig og litteratur
Josefus: Den jødiske krig
Svetlana Aleksijevitj: Krigen har ikke et kvindeligt ansigt

Peter Englund: Kampens skønhed og gru
Simon Sebag Montefiore: Jerusalem. The Biography
Fritjof Capra: Leonardo da Vinci – videnskabsmand og tænker

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Mest læste seneste uge

  • Hubert Mingarelli: Fire soldaterHubert Mingarelli: Fire soldater En simpel historie om fire (eller fem) soldater fanget i krig. Om venskab og glæden…
  • Irene Solà: Jeg synger og bjerget danserIrene Solà: Jeg synger og bjerget danser En fantasifuld, smuk og anderledes fortalt catalansk roman om livet tæt på naturen i en…
  • Marie-Hélène Lafon: En søns historieMarie-Hélène Lafon: En søns historie En families historie gennem 100 år fortalt gennem tolv korte nedslag på tolv enkelte dage.…
  • Fernando Vallejo: Carlos, du som er borgmesterFernando Vallejo: Carlos, du som er borgmester Fra papegøjer skal man høre sandheden: Carlos, du som er borgmester er en fandenivoldsk satire…
  • Célia Houdart: CarraraCélia Houdart: Carrara Kortroman om tre parallelle liv inden for samme kernefamilie, fortalt glimtvis i små tableauer. Velskrevet…
  • Terry Hayes: Jeg er PilgrimTerry Hayes: Jeg er Pilgrim Jeg er Pilgrim er en filmisk krimithriller med en vis underholdningsværdi. Den kunne have været…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.029)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (952)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (164)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (251)
      • Romaner og noveller (828)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz