K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / José Eduardo Agualusa: A General Theory of Oblivion

José Eduardo Agualusa: A General Theory of Oblivion

Af Kasper Håkansson, 13. juli 2016
Skriv en kommentar

Velskrevet, nyere angolesisk roman giver et interessant, om end flimrende, billede af Angolas plagede historie siden uafhængigheden.

Journalisten og forfatteren José Eduardo Agualusa (f.1960) er født i Huambo, Angola, 15 år før landet fik sin selvstændighed fra Portugal i 1975. Han bor i dag dels i Angola og dels i Portugal og Brasilien.

Omdrejningspunktet i A General Theory of Oblivion er den portugisisk fødte kvinde Ludo, som er flyttet til Angola med sin søster og svoger. I dagene op til Angolas uafhængighed i 1975 forsvinder søsteren og svogeren, og den verdensforskrækkede og agorafobiske Ludo vælger – bogstavelig talt – at mure sig inde i deres lejlighed for at hindre den skræmmende verden i at komme ind.

Her bliver hun de næste 30 år uden nogensinde at forlade lejligheden, mens hun overlever på et konservesforråd, grøntsager, hun dyrker på tagterrassen, og duer, hun fanger med små diamanter som lokkemad. Varmen holder hun ved at fyre med møbler og bøger fra det store bibliotek. Hun bevarer forstanden ved at tale med hunden (også efter, at den er død) og ved at skrive dagbog på væggene i lejligheden.

The days slide by as if they were liquid. I have no more notebooks to write in. I have no more pens either. I write on the walls, with pieces of charcoal, brief lines.

I save on food, on water, on fire, and on adjectives.

Angola hærges i næsten hele perioden af en blodig borgerkrig mellem forskellige oprørsgrupper (MPLA, FNLA og UNITA), der oprindeligt kæmpede sammen mod Portugals koloniherredømme, men efterfølgende i perioder bliver brikker i den kolde krig, støttet af Sovjetunionen, Cuba og Kina samt USA.

“A man with a good story is practically a king,” hedder det et sted i romanen. Det er i sammenhængen en direkte henvisning til angolesernes glæde ved at fortælle gode historier, men kan også læses som en reference til de skiftende ideologiske sandheder og historier, som Angolas forskellige oprørsledere og andre fortæller om sig selv og landet.

Her gemmer sig også en reference til den “generelle teori om glemsel” fra bogens titel. En god historie handler således også om glemsel. Flere af romanens personer skifter side og alliancer i historiens løb – og en forudsætning herfor er blandt andet systematisk at kunne glemme nogle af fortidens rædsler.

For kvinden Ludo er hele hendes liv én stor bestræbelse på at glemme, glemme sin personlige fortid og glemme verden udenfor.

Gennem sin radio og ved sjældne, hemmelige kig ned på gaden opsnapper Ludo ikke desto mindre bidder af den historie, der udfolder sig i landet uden for hendes selvvalgte fængsel. Som læsere får vi ad den vej et flimrende indtryk af 30 års angolesisk historie, som suppleres af historierne om en række andre personer, hvis liv på den ene eller anden måde vikles sammen med Ludos trods hendes isolerede position.

Romanen giver således både et indtryk af de politiske og militære kampe mellem forskellige oprørsfraktioner og af den vilkårlige politivold og undertrykkelse, der har præget landet, men også af mere generelle konflikter knyttet til udviklingen på landet, hvor nye agerbrugere, der hegner jorden ind, udløser voldelige konfrontationer med Angolas kvægdrivende nomadestammer. Endelig får man også i glimt nogle indblik i almindelige angoleseres liv og traditioner.

Romanens struktur gav mig associationer til en Robert Altman-film, hvor et broget galleri af helt forskellige menneskeskæbner uden deres eget vidende bindes sammen af tilfældet. Det gælder for eksempel en række personer, der medvirker i et trafikuheld og en flugt fra politiet, som Ludo ved et tilfælde iagttager fra sin terrasse, og som siden af skæbnens uransagelige veje kommer til at spille en rolle i hinandens og Ludos liv, ligesom hun også selv uafvidende fra sin afsondrethed ikke desto mindre kommer til at påvirke det øvrige persongalleri afgørende via en kæde af mellemregninger.

José Eduardo Agualusa

José Eduardo Agualusa

Bogen er letlæst i kraft af Agualusas flotte og flydende sprog (her er også point til oversætter David Hahn) og opdelingen i mange, korte kapitler, som hver for sig er en lille meningshelhed. Man skal dog holde tungen lige i munden, for persongalleriet er relativt stort, vi præsenteres meget hurtigt for de fleste af dem og følger dem kun i korte nedslag adskilt af lange tidsperioder.

De mange korte kapitler har selvstændige titler som “Our sky is your floor”, “Lullaby for a small death”, “Soldiers without fortune”, “About God and other tiny follies” og – når det kammer helt over for ham – “In which a disappearance is cleared up (almost two), or how, to quote Marx: All that is solid melts into air.”

Kapiteltitlerne antyder, at Agualosa udover at fortælle den konkrete historie med sin roman også har en ambition om at udsige nogle universalistiske sandheder – med et underspillet ironisk twist. Det går godt nogle gange, men i andre passager balancerer teksten faretruende tæt på det prætentiøse og svulstige. Værst går det dog, når Agualosa – heldigvis ikke ret tit – forsøger sig med humoristiske forfatterkommentarer, som passer dårligt til den generelle stemning i bogen.

Der er for min smag også lidt for mange personkarakterer med i bogen, og især hen mod slutningen, hvor alle ender bindes sammen, bliver det mig en tand for melodramatisk. Derfor får A General Theory of Oblivion ikke topkarakter.

Samlet set er romanen dog en fornøjelse at læse, og man får meget hurtigt vendt en masse sider på grund af det flydende sprog, de korte kapitler og indsatte blanke sider. Jeg kan især anbefale den i kraft af det indblik i Angolas historie, bogen giver – selv om denne historie ikke serveres på et sølvfad:

Perspektivet i romanen er fragmenteret – i overenstemmelse med Ludos kun pletvise og ufuldstændige viden om den verden, hun forsøger at glemme – og jeg må tilstå, at jeg lige havde behov for efterfølgende at læse lidt op på landets historie i sammenhæng. Men det er jo heller ikke en dårlig kvalitet ved en roman, at den kan inspirere til at søge viden.

Opdatering 04.05.2018: Den 18. maj 2018 udkommer romanen også på dansk på forlaget Batzer & co. under titlen ‘Almen teori om glemsel,’ oversat af Gregers Steendahl.

img
A General Theory of Oblivion repræsenterer Angola i min litterære rundtur i verden.
Titel: A General Theory of Oblivion
Forfatter: José Eduardo Agualusa
Udgiver: archipelago books
Udgivelsesdato: 25.06.2015
Sider: 245
Originalsprog: Portugisisk
Oversætter: Daniel Hahn
Originaltitel: Teoria Geral do Esquecimento
Opr. udgivelsesår: 2012
Læst: Juli 2016

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Afrika, Angola

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Fiston Mwanza Mujila: Stodderdansen
Abdulrazak Gurnah: Desertion
David Diop: At Night All Blood is Black

Sony Labou Tansi: Life and a Half
Amos Tutuola: Palmevinsdrankeren
Tomás González: The Storm

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Mest læste seneste uge

  • Fernando Vallejo: Carlos, du som er borgmesterFernando Vallejo: Carlos, du som er borgmester Fra papegøjer skal man høre sandheden: Carlos, du som er borgmester er en fandenivoldsk satire…
  • Irene Solà: Jeg synger og bjerget danserIrene Solà: Jeg synger og bjerget danser En fantasifuld, smuk og anderledes fortalt catalansk roman om livet tæt på naturen i en…
  • Marie-Hélène Lafon: En søns historieMarie-Hélène Lafon: En søns historie En families historie gennem 100 år fortalt gennem tolv korte nedslag på tolv enkelte dage.…
  • Hubert Mingarelli: Fire soldaterHubert Mingarelli: Fire soldater En simpel historie om fire (eller fem) soldater fanget i krig. Om venskab og glæden…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…
  • Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1 "For hjertet er livet enkelt: Det slår så længe det kan. Så stopper det." Sådan…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.028)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (951)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (164)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (251)
      • Romaner og noveller (827)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz