K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / José Eduardo Agualusa: A General Theory of Oblivion

José Eduardo Agualusa: A General Theory of Oblivion

Anmeldt af Kasper Håkansson, 13. juli 2016
Skriv en kommentar

Velskrevet, nyere angolesisk roman giver et interessant, om end flimrende, billede af Angolas plagede historie siden uafhængigheden.

Journalisten og forfatteren José Eduardo Agualusa (f.1960) er født i Huambo, Angola, 15 år før landet fik sin selvstændighed fra Portugal i 1975. Han bor i dag dels i Angola og dels i Portugal og Brasilien.

Omdrejningspunktet i A General Theory of Oblivion er den portugisisk fødte kvinde Ludo, som er flyttet til Angola med sin søster og svoger. I dagene op til Angolas uafhængighed i 1975 forsvinder søsteren og svogeren, og den verdensforskrækkede og agorafobiske Ludo vælger – bogstavelig talt – at mure sig inde i deres lejlighed for at hindre den skræmmende verden i at komme ind.

Her bliver hun de næste 30 år uden nogensinde at forlade lejligheden, mens hun overlever på et konservesforråd, grøntsager, hun dyrker på tagterrassen, og duer, hun fanger med små diamanter som lokkemad. Varmen holder hun ved at fyre med møbler og bøger fra det store bibliotek. Hun bevarer forstanden ved at tale med hunden (også efter, at den er død) og ved at skrive dagbog på væggene i lejligheden.

The days slide by as if they were liquid. I have no more notebooks to write in. I have no more pens either. I write on the walls, with pieces of charcoal, brief lines.

I save on food, on water, on fire, and on adjectives.

Angola hærges i næsten hele perioden af en blodig borgerkrig mellem forskellige oprørsgrupper (MPLA, FNLA og UNITA), der oprindeligt kæmpede sammen mod Portugals koloniherredømme, men efterfølgende i perioder bliver brikker i den kolde krig, støttet af Sovjetunionen, Cuba og Kina samt USA.

“A man with a good story is practically a king,” hedder det et sted i romanen. Det er i sammenhængen en direkte henvisning til angolesernes glæde ved at fortælle gode historier, men kan også læses som en reference til de skiftende ideologiske sandheder og historier, som Angolas forskellige oprørsledere og andre fortæller om sig selv og landet.

Her gemmer sig også en reference til den “generelle teori om glemsel” fra bogens titel. En god historie handler således også om glemsel. Flere af romanens personer skifter side og alliancer i historiens løb – og en forudsætning herfor er blandt andet systematisk at kunne glemme nogle af fortidens rædsler.

For kvinden Ludo er hele hendes liv én stor bestræbelse på at glemme, glemme sin personlige fortid og glemme verden udenfor.

Gennem sin radio og ved sjældne, hemmelige kig ned på gaden opsnapper Ludo ikke desto mindre bidder af den historie, der udfolder sig i landet uden for hendes selvvalgte fængsel. Som læsere får vi ad den vej et flimrende indtryk af 30 års angolesisk historie, som suppleres af historierne om en række andre personer, hvis liv på den ene eller anden måde vikles sammen med Ludos trods hendes isolerede position.

Romanen giver således både et indtryk af de politiske og militære kampe mellem forskellige oprørsfraktioner og af den vilkårlige politivold og undertrykkelse, der har præget landet, men også af mere generelle konflikter knyttet til udviklingen på landet, hvor nye agerbrugere, der hegner jorden ind, udløser voldelige konfrontationer med Angolas kvægdrivende nomadestammer. Endelig får man også i glimt nogle indblik i almindelige angoleseres liv og traditioner.

Romanens struktur gav mig associationer til en Robert Altman-film, hvor et broget galleri af helt forskellige menneskeskæbner uden deres eget vidende bindes sammen af tilfældet. Det gælder for eksempel en række personer, der medvirker i et trafikuheld og en flugt fra politiet, som Ludo ved et tilfælde iagttager fra sin terrasse, og som siden af skæbnens uransagelige veje kommer til at spille en rolle i hinandens og Ludos liv, ligesom hun også selv uafvidende fra sin afsondrethed ikke desto mindre kommer til at påvirke det øvrige persongalleri afgørende via en kæde af mellemregninger.

José Eduardo Agualusa

José Eduardo Agualusa

Bogen er letlæst i kraft af Agualusas flotte og flydende sprog (her er også point til oversætter David Hahn) og opdelingen i mange, korte kapitler, som hver for sig er en lille meningshelhed. Man skal dog holde tungen lige i munden, for persongalleriet er relativt stort, vi præsenteres meget hurtigt for de fleste af dem og følger dem kun i korte nedslag adskilt af lange tidsperioder.

De mange korte kapitler har selvstændige titler som “Our sky is your floor”, “Lullaby for a small death”, “Soldiers without fortune”, “About God and other tiny follies” og – når det kammer helt over for ham – “In which a disappearance is cleared up (almost two), or how, to quote Marx: All that is solid melts into air.”

Kapiteltitlerne antyder, at Agualosa udover at fortælle den konkrete historie med sin roman også har en ambition om at udsige nogle universalistiske sandheder – med et underspillet ironisk twist. Det går godt nogle gange, men i andre passager balancerer teksten faretruende tæt på det prætentiøse og svulstige. Værst går det dog, når Agualosa – heldigvis ikke ret tit – forsøger sig med humoristiske forfatterkommentarer, som passer dårligt til den generelle stemning i bogen.

Der er for min smag også lidt for mange personkarakterer med i bogen, og især hen mod slutningen, hvor alle ender bindes sammen, bliver det mig en tand for melodramatisk. Derfor får A General Theory of Oblivion ikke topkarakter.

Samlet set er romanen dog en fornøjelse at læse, og man får meget hurtigt vendt en masse sider på grund af det flydende sprog, de korte kapitler og indsatte blanke sider. Jeg kan især anbefale den i kraft af det indblik i Angolas historie, bogen giver – selv om denne historie ikke serveres på et sølvfad:

Perspektivet i romanen er fragmenteret – i overenstemmelse med Ludos kun pletvise og ufuldstændige viden om den verden, hun forsøger at glemme – og jeg må tilstå, at jeg lige havde behov for efterfølgende at læse lidt op på landets historie i sammenhæng. Men det er jo heller ikke en dårlig kvalitet ved en roman, at den kan inspirere til at søge viden.

Opdatering 04.05.2018: Den 18. maj 2018 udkommer romanen også på dansk på forlaget Batzer & co. under titlen ‘Almen teori om glemsel,’ oversat af Gregers Steendahl.

A General Theory of Oblivion repræsenterer Angola i min litterære rundtur i verden.
Titel: A General Theory of Oblivion
Forfatter: José Eduardo Agualusa
Udgiver: archipelago books
Udgivelsesdato: 25.06.2015
Sider: 245
Originalsprog: Portugisisk
Oversætter: Daniel Hahn
Originaltitel: Teoria Geral do Esquecimento
Opr. udgivelsesår: 2012
Læst: Juli 2016

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Afrika, Angola

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Mbarek Ould Beyrouk: The Desert and the Drum
Ibrahim al-Koni: Natteurt
Abu Bakr Khaal: African Titanics

Mansour Bushnaf: Chewing Gum
Ishmael Beah: Radiance of Tomorrow
Dayo Forster: Reading the Ceiling

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 512 følgere
  • 214 fans

Mest læste seneste uge

  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…
  • K's bedste anbefalinger fra læseåret 2020K’s bedste anbefalinger fra læseåret 2020 Et år er gået, og traditionen tro kommer her en opsamling på mit læseår i…
  • Lev Tolstoj: Anna KareninaLev Tolstoj: Anna Karenina Der er som regel en god grund til, at nogle romaner bevarer en klassikerstatus over…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels menneskerFjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker Mit læseår 2020 sluttede med en fanfare: Trænger man til at læse noget virkelig godt,…
  • Ljudmila Petrusjevskaja: Umodne stikkelsbærLjudmila Petrusjevskaja: Umodne stikkelsbær En sengeliggende, psykotisk mand er i sine hallucinationer omgivet af en hær af lilleputianere. En…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Lewis Carroll: Alice i Eventyrland & Gennem spejletLewis Carroll: Alice i Eventyrland & Gennem spejlet I år er 150-året for den første udgivelse af Lewis Carrolls børnebogsklassiker Alice in Wonderland…
  • Ursula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktionUrsula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktion Hvis du kun skal læse ét feministisk essay i din juleferie, og hvis du ikke…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Theis Ørntoft: Digte 2014Theis Ørntoft: Digte 2014 Theis Ørntoft (f.1984) er fucking træt af breaking news, der ikke breaker andet end fordummende,…

Seneste kommentarer

  • Peter Stig Sørensen on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Den fås på amazon.com til $20 plus fragt. Der sendes også til Danmark.” jan 12, 21:56
  • Kasper Håkansson on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “En af mine laster er, at jeg er ret besidderisk ift mine bøger, også de læste, så jeg skiller ikke…” jan 12, 00:27
  • Kasper Håkansson on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Ingen rigtig gode tips, desværre. Måtte selv skaffe hjem fra en amerikansk boghandel. Det kan stadig lade sig gøre, men…” jan 12, 00:25
  • Annette on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “PS: Bytter evt. gerne for noget andet obskurt afrikansk 🙂” jan 11, 18:06
  • Annette on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Hej K! Du har ikke et godt tip til at skaffe en kopi af bogen vel? (eller en kopi du…” jan 11, 18:03

Kategorier

  • Boganmeldelser (904)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (93)
      • Antropologi (4)
      • Essays (8)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (832)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (88)
      • Klassikere (121)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (219)
      • Romaner og noveller (719)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 512 følgere
  • 214 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.