K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Yusuf Atılgan: Motherland Hotel

Yusuf Atılgan: Motherland Hotel

Af Kasper Håkansson, 18. april 2019
Skriv en kommentar

Hvis ikke andre allerede havde kaldt Yusuf Atılgan for en tyrkisk William Faulkner, så ville jeg have gjort det. For så god er han. Motherland Hotel er et modernistisk mesterstykke. Men læseren skal være klar til at blive sat på arbejde.

K & konen er i Tyrkiet, og med på ferie har man et udvalg af nogle af Tyrkiets vigtigste modernistiske forfattere. Jeg lagde ud med at læse Orhan Pamuk, nu er det blevet Yusuf Atılgans tur, og klar i feriekufferten ligger Bilge Karasu, som i dag fik selskab af Ahmet Hamdi Tanpınar, som bød sig til på boghylderne i en museumsbutik i Göreme.

Motherland Hotel af Yusuf Atılgan (1921-1989) er først og fremmest et intenst, eksistentialistisk portræt af en plaget menneskesjæl. Protagonisten Zeberjet er en lille, almindelig mand, der lever et almindeligt og kedeligt rutinepræget liv som hotelbestyrer i en mindre, unavngiven by et sted på jernbanestrækningen mellem Ankara og Izmir.

Zeberjet tilbringer det meste af sit liv bag skranken på hotellet, som også er hans barndomshjem. Hans få besøg i byen (hos frisøren, i hammam’et) følger en fast tidsplan, og det samme gør hans lidenskabsløse seksuelle udnyttelse af den docile og småt begavede tjenestepige på hotellet.

En dag rystes hans verden imidlertid, da en smuk, fremmed kvinde overnatter en enkelt nat på hotellet. Uden egentlig at have vekslet mange ord med hende bliver Zeberjet besat af tanken om hendes tilbagevenden.

Han lader hendes værelse stå urørt, inklusive det krøllede sengetæppe, hendes glemte håndklæde, cigaretskoddene i askebægeret og det manglende udtræk på toilettet. Han synes overbevist om, at hun måtte blive glad for at komme tilbage til det … det er jo svært at forstå, men der er for Zeberjet mere tale om en besættelse end en rationel overvejelse.

Parallelt med Zeberjets aktuelle historie oprulles også – i form af mentale flashbacks i Zeberjets stadigt mere forstyrrede bevidsthedsstrøm – historien om hans dysfunktionelle familie adskillige generationer tilbage. En familiehistorie, som samtidig inkarnerer en del af Tyrkiets moderne historie i tiden før og efter første verdenskrig, den græske besættelse frem til 1922 og Atatürks tvangsmodernisering af Tyrkiet.

Yusuf Atılgan (1921-1989). Foto fra forfatterens goodreads-profil.

Som romanen skrider frem går Zeberjet mere og mere mentalt i opløsning. Hans handlinger bliver i stigende grad styret af seksuelt relaterede, fetichistiske tvangstanker. Mødet med kvinden har i den grad rystet ham og hans verden, at det bringer fortrængte, ubevidste typer af begær frem til overfladen – herunder en seksuel fascination af en ung dreng, som han møder til en hanekamp (hvilket dog måske i mindre grad handler om et specifikt homoseksuelt begær, men måske snarere om, at Zeberjets begær i den liminale tilstand, han i stigende grad befinder sig i, evner at hæfte sig på hvem- og hvadsomhelst).

Vold i forskellige afskygninger træder også mere og mere tydeligt frem på siderne i bogen: Vold i familiens og nationens fortid. Blodige hanekampe i byen, som Zeberjet vandrer hvileløst rundt i. Larmende skydescener i de amerikanske westerns, der spiller i biografen. Og et særdeles virkeligt og brutalt mord på en kvinde og ikke mindst en kat (!), som jeg ikke skal komme nærmere ind på her, for ikke at afsløre for meget.

Motherland Hotel er en roman om et enkelt menneskes psykiske sammenbrud. Det er også en roman om fremmedgørelse i generel forstand – og det er specifikt en roman om den fremmedgørelse af tyrkerne og Tyrkiet for sig selv som folk og nation, som Atılgan – implicit, for det er på ingen måde en eksplicit politiserende roman – synes at mene har været en bivirkning af Kemal Atatürks forsøg på modernisering og vestliggørelse af Tyrkiet efter Det Osmanniskes Riges sammenbrud efter første verdenskrig.

Men Atılgan nøjes ikke med at fortælle sin historie lige ud ad landevejen. Romanen er også en stilistisk stærkt eksperimenterende, modernistisk tekst.

Teksten har en alvidende fortæller, men den følger ikke desto mindre Zeberjet og hans indre tankeliv meget tæt. Store dele af romanen er således fortalt i en stream-of-consciousness-stil, hvor teksten – loyal over for Zeberjets forvirrede tankemylder – springer frem og tilbage mellem hans tanker om nutiden og flere forskellige fortider, iblandet brudstykker af replikker fra faktisk førte eller forestillede samtaler og andre tanker om i dag, i går og i morgen samt hans drømme og i stigende grad forvildede fantasier.

Et citat fra bogens første side, hvor Zerbejet kommer ind på det tomme hotelværelse, som hans femme fatale har forladt, kan give et indtryk af stilen – og her er vi vel at mærke helt i begyndelsen af bogen, hvor Zeberjets bevidsthed og dermed teksten endnu ikke er invaderet af alle hans drømmesyner, tvangstanker og reminiscenser fra familiens fortid (og nej, det er ikke mig, der har glemt nogle ord eller tegnsætning – sådan er teksten):

Everything was just as she had left it: the quilt thrown back, the rumpled sheet, the slippers, the chair, the reading lamp on the bedside table, two half-smoked cigarettes stubbed out in the copper ashtray, the teapot, strainer, tea-glass and spoon, the small dish with its five lumps of sugar (that night he had brought her six Could I have some tea she’d asked and he had brewed it in the three-serving pot then tray in hand had knocked Come in she sat there on the edge of the bed coat off black sweater necklace of large silver balls she’d looked up Sorry for the trouble and asked how to reach that village Then wake me at eight casually saying she carried no ID […)

Det kan måske lyde som en lidt anstrengende omgang at læse, og ja, man skal holde tungen lige i munden som læser, men romanen er først og fremmest virkelig flot skrevet – ihverfald her i Fred Starks fremragende oversættelse til engelsk, som jeg har læst.

Motherland Hotel er en vildt ambitiøs tekst – men Atılgan forløser ambitionen på imponerende vis. Det er en overlegent flot og stramt komponeret roman. Formmæssigt eksperimenterende i et omfang, der ligger tæt på grænsen for, hvor meget denne læser orker at anstrenge sig for at forstå en roman.

Men anstrengelserne er det værd, for Atılgans stilistiske eksperimenter er ikke bare eksperimenter for deres egen skyld. De bidrager til at give mening til portrættet af romanens protagonist og til romanens ærinder i øvrigt. Det hele hænger faktisk sammen.

Atılgans stil er blevet sammenlignet med William Faulkners i The Sound and the Fury, som til dato stadig er den mest udfordrende bog, jeg nogensinde har læst – og sammenligningen er i alle henseender på sin plads. Atılgan er næsten lige så god, næsten lige så krævende og tilsvarende næsten lige så givende at læse som den amerikanske mester. Og så bliver anbefalingen ikke meget større herfra.

Yusuf Atılgan er mig bekendt desværre ikke oversat til dansk.

Titel: Motherland Hotel
Forfatter: Yusuf Atılgan
Udgiver: City Lights Books
Udgivelsesdato: 05.12.2016
Sider: 152
Originalsprog: Tyrkisk
Oversætter: Fred Stark
Originaltitel: Anayurt Oteli
Opr. udgivelsesår: 1973
Læst: April 2019

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Tyrkiet

Abonner
Giv mig besked om
guest

guest

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Yashar Kemal: Blikdåserne. En fortælling fra Anatolien
Hasan Ali Toptaş: Shadowless
Özgür Mumcu: Fredsmaskinen

Zareh Vorpouni: The Candidate
Ahmet Hamdi Tanpınar: The Time Regulation Institute
Bilge Karasu: The Garden of Departed Cats

Følg K's bognoter

  • 85 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 59 venner
  • 506 følgere
  • 261 fans

Mest læste seneste uge

  • Johannes V. Jensen: HimmerlandshistorierJohannes V. Jensen: Himmerlandshistorier Johannes V. Jensens Himmerlandshistorier er ren nydelse. De er så fulde af nærvær og liv,…
  • Diaa Jubaili: No Windmills in BasraDiaa Jubaili: No Windmills in Basra “There are no windmills in Basra. Where do I put all these delusions? Who am…
  • Knut Hamsun: SultKnut Hamsun: Sult Knut Hamsuns Sult er akkurat lige så rablende intens, manisk fabulerende, vild og voldsom, morsom,…
  • Knut Hamsun: VictoriaKnut Hamsun: Victoria Victoria er en ganske fin, tragisk kærlighedshistorie, som løfter sig ud over det ordinære i…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…
  • Michel Houellebecq: UnderkastelseMichel Houellebecq: Underkastelse Underkastelse er litterær satire af højeste kvalitet, og krænkelsessøgende vil finde masser af guf at…
  • Thomas Mann: BuddenbrooksThomas Mann: Buddenbrooks Thomas Manns Buddenbrooks er en ægte klassiker. Den holder. En langsom nydelse. Læs den. Buddenbrooks.…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Ivan Turgenev: En jægers dagbogIvan Turgenev: En jægers dagbog Poetiske, levende og stærke portrætter af alskens typer på landet i det 19. århundredes Rusland…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Knut Hamsun: Sult: “Jamen, det er klart, at det er den nye udgave man må have. Prisen er svært konkurrencedygtig set i forhold…” feb 5, 00:49
  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Tak for tip. Ja, jeg har Meyrinks klassiker på listen, men dog endnu ikke i reolen. Måske skal den med…” feb 1, 20:05
  • Peter Sørensen on Foreslå en bog: “Nu, hvor du har fordøjet en grum bog af Leo Lipski kunne “den lærde og underfundige kabbalistiske jøde Gustav Meyrinks”…” jan 31, 18:31
  • Kasper Håkansson on Om K’s bognoter: “Godt at høre. Håber, du kan finde noget inspiration her. God fornøjelse med klassikerne.” jan 29, 17:33
  • Mie on Om K’s bognoter: “Ej denne side er lige hvad jeg har manglet. Jeg er i gang med at læse (=høre) alle klassikere (har…” jan 29, 17:22

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.070)
    • Biografier og erindringer (23)
    • Sagprosa (105)
      • Antropologi (4)
      • Essays (11)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (23)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (26)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (993)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (98)
      • Klassikere (179)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (57)
      • Nyere udgivelser (264)
      • Romaner og noveller (865)
  • Boghandeler (31)
  • Øvrige indlæg (32)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 85 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 59 venner
  • 506 følgere
  • 261 fans

Copyright © 2023 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz