K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Masatsugo Ono: At the Edge of the Wood

Masatsugo Ono: At the Edge of the Wood

Af Kasper Håkansson, 2. juli 2019
Skriv en kommentar

Sære. Mærkelige. Foruroligende. Grænsende til skræmmende. Men også fulde af kærlighed. Og båret af smukt, smukt sprog, som hele tiden dirrer, truer med at bryde sammen, på grænsen mellem virkelighed og mareridt.

Sådan var min oplevelse af de to tæt sammenhængende noveller (som også kunne betragtes som to kapitler af samme historie), der udgør At the Edge of the Wood af japanske Masatsugo Ono, femte chapbook i Strangers Press’ serie med smagsprøver fra nutidig japansk litteratur, Keshiki – new voices from Japan.

En far og hans lille søn bor i en hytte i udkanten af en skov, som dog også er tæt på et byområde. Et grænseland, hvor der til den ene side er veje, parkeringspladser, et stort indkøbscenter; til den anden side en mystisk skov, et rugende mørke, et magisk sted.

Stedet navngives ikke, men familien er fremmede, selv om sønnen også er født der. De kunne være udlændinge, der har slået sig ned i Japan, eller japanere, der har slået sig ned i et andet land. Det betyder ikke noget for historien, det afgørende er farens grundstemning af at være en fremmed, der taler sproget til husbehov (“the language of this country”), men ikke føler sig hjemme, selv om familien tilsyneladende har boet der i mange år.

Masatsugo Ono (f. 1970). Foto fra forfatteren Goodreads-profil.

Jeg tør ikke forpligte mig til at levere en sammenhængende fortolkning af, hvad disse historier egentlig handler om. Men jeg kunne godt lide dem. Jeg havde en oplevelse af, at Masatsugo Onos sprøde og forunderlige sprog (i Juliet Winters Carpenters oversættelse til engelsk) trak mig ind i en ustabil eventyrverden, som både var let og legende og lokkende og samtidig ladet med mulig undergang.

At læse dem er som at medvirke i et eventyr af brødrene Grimm, hvor man lokkes længere og længere ind i den mørke skov ved at følge brødkrummerne (og ak, vi ved jo godt, at de brødkrummer ikke vil være der, når vi skal finde tilbage). Og denne association skylder jeg i øvrigt Masatsugo Ono selv, som på et tidspunkt lader faren og sønnen strø brødkrummer ud til fuglene foran deres hus.

Skoven bliver levende, når Masatsugo Ono for eksempel beskriver en gåtur ind mellem træerne, her på den allerførste side:

We go into the wood. Then a copse of trees, one tree much like another, follows us and passes us by. The trees pat each other familiarly on the shoulders and back and sometimes wriggle their hips as they hurry on ahead. They huddle their green leeves together, absorbed in whispering, paying us no mind.

Faren (jeg-fortælleren) og sønnen er alene i huset, da moren er rejst hjem til sine forældre for at føde parrets andet barn (hvorfor det er sådan, forklares aldrig helt, men der er antydninger af, at stedet, hvor de bor, er usundt for en fødende kvinde … dværgene kan finde på at stjæle fosteret …).

Den første historie præges af en mærkelig hostende lyd, som far og søn med jævne mellemrum hører fra skoven. Den identificeres aldrig, men vi forstår efterhånden, at den har at gøre med faren og fortællerens egen sindstilstand. Ubehagelig er den ihvertfald:

It was the sound someone makes who’s sick at heart. It sounded like coughing. A roped tied unevenly in knots, trying to strangle you from the inside. Escape is impossible. Countless hands grip the ends of the rope and never give up. Whenever the hands approach, drive them away by coughing, that’s all you can do.

Akhil Sharma nævner i sit korte forord Kafka som en anden reference, og den er velvalgt. Både fordi forholdet mellem far og søn er det grundlæggende fokus i historierne, men også på grund af deres ustabilitet og semi-magiske elementer. Og tænker man først Kafka, kan man hurtigt finde skjulte referencer:

På et tidspunkt kaster sønnen for eksempel et gammelt æble ud i haven, og faren hører lyden af en dværg, der ømmer sig, da den bliver ramt – en mystisk, eventyragtig dobbeltgængerdværg, faren tidligere i historien er blevet konfronteret med på dørtrinnet til huset, og som måske er at tolke som et billede på faren selv. Måske – måske ikke – en legende, implicit reference til Kafkas Forvandlingen (hvor familien på et tidspunkt kaster æbler efter den stakkels Gregor Samsa i hans gestalt af “ungeheueren Ungeziefer”)?

Og sådan kunne man bliver ved. Det er sjovt at kigge efter litterære referencer, men de to korte historier fungerer afgjort i egen ret. De er umådeligt intense og flyder over af fortolkningsmuligheder.

Men det bærende er sproget. Jeg er især helt vild med Masatsugo Onos brug af antropomorfe metaforer for naturen. Et eksempel er citatet ovenfor om krattet af træer, der løber gennem skoven. Andre steder bliver de visne, nedfaldne blade levende:

When I got out of the car, dry leaves came up to me, playful like puppies.

Da jeg på begyndte denne anmeldelse, havde jeg noteret On the Edge of the Wood for fire stjerner, ikke fem, af den grund, at jeg egentlig ikke fuldt ud forstod, hvad historierne handlede om. Men den ender alligevel med fuldt hus. For man skal ikke altid forstå alting, og Masatsugo Ono har indfanget mig med sine foruroligende og fascinerende sprogbilleder. Ham vil jeg gerne læse mere af.

Titel: At the Edge of the Wood
Serie: Keshiki #6
Forfatter: Masatsugo Ono:
Udgiver: Strangers Press
Udgivelsesdato: 31.03.2017
Sider: 45
Originalsprog: Japansk
Originaltitel: Juliet Winters Carpenter
Opr. udgivelsesår: 2004
Læst: Juli 2019

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Japan, Keshiki - new voices from Japan, Noveller

Abonner
Giv mig besked om
guest

guest

0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Keiichirō Hirano: The Transparent Labyrinth
Misumi Kubo: Mikumari
Aoko Matsuda: The Girl Who Is Getting Married

Natsuki Ikezawa: Mariko / Mariquita
Kyoko Yoshida: Spring Sleepers
Nao-Cola Yamazaki: Friendship for Grown-Ups

Følg K's bognoter

  • 85 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 59 venner
  • 506 følgere
  • 261 fans

Mest læste seneste uge

  • Johannes V. Jensen: HimmerlandshistorierJohannes V. Jensen: Himmerlandshistorier Johannes V. Jensens Himmerlandshistorier er ren nydelse. De er så fulde af nærvær og liv,…
  • Knut Hamsun: SultKnut Hamsun: Sult Knut Hamsuns Sult er akkurat lige så rablende intens, manisk fabulerende, vild og voldsom, morsom,…
  • Diaa Jubaili: No Windmills in BasraDiaa Jubaili: No Windmills in Basra “There are no windmills in Basra. Where do I put all these delusions? Who am…
  • Knut Hamsun: VictoriaKnut Hamsun: Victoria Victoria er en ganske fin, tragisk kærlighedshistorie, som løfter sig ud over det ordinære i…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Michel Houellebecq: UnderkastelseMichel Houellebecq: Underkastelse Underkastelse er litterær satire af højeste kvalitet, og krænkelsessøgende vil finde masser af guf at…
  • Tove Ditlevsen: Barndom & Ungdom (Københavnertrilogi I+II)Tove Ditlevsen: Barndom & Ungdom… Tove Ditlevsen skriver enkelt, ligetil og stærkt. Hendes to små erindringsromaner Barndom og Ungdom er…
  • Thomas Mann: BuddenbrooksThomas Mann: Buddenbrooks Thomas Manns Buddenbrooks er en ægte klassiker. Den holder. En langsom nydelse. Læs den. Buddenbrooks.…
  • Agota Kristof: AnalfabetenAgota Kristof: Analfabeten Ungarnsk-schweiziske Agota Kristofs erindringsbog er en lille og umiddelbart let læst sag, men den har…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Knut Hamsun: Sult: “Jamen, det er klart, at det er den nye udgave man må have. Prisen er svært konkurrencedygtig set i forhold…” feb 5, 00:49
  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Tak for tip. Ja, jeg har Meyrinks klassiker på listen, men dog endnu ikke i reolen. Måske skal den med…” feb 1, 20:05
  • Peter Sørensen on Foreslå en bog: “Nu, hvor du har fordøjet en grum bog af Leo Lipski kunne “den lærde og underfundige kabbalistiske jøde Gustav Meyrinks”…” jan 31, 18:31
  • Kasper Håkansson on Om K’s bognoter: “Godt at høre. Håber, du kan finde noget inspiration her. God fornøjelse med klassikerne.” jan 29, 17:33
  • Mie on Om K’s bognoter: “Ej denne side er lige hvad jeg har manglet. Jeg er i gang med at læse (=høre) alle klassikere (har…” jan 29, 17:22

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.070)
    • Biografier og erindringer (23)
    • Sagprosa (105)
      • Antropologi (4)
      • Essays (11)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (23)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (26)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (993)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (98)
      • Klassikere (179)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (57)
      • Nyere udgivelser (264)
      • Romaner og noveller (865)
  • Boghandeler (31)
  • Øvrige indlæg (32)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 85 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 59 venner
  • 506 følgere
  • 261 fans

Copyright © 2023 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz