K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Yousef Al-Mohaimeed: Wolves of the Crescent Moon

Yousef Al-Mohaimeed: Wolves of the Crescent Moon

Anmeldt af Kasper Håkansson, 9. april 2019
Skriv en kommentar

En sine steder medrivende fortalt, allegorisk historie om fortællingens kraft og om modsætninger og skyggesider i det moderne Saudi-Arabien. En roman med mange gode takter, som dog også spænder lidt ben for sig selv i kraft af at være lidt for konstrueret.

Wolves of the Crescent Moon af saudiske Yousef Al-Mohaimeed (f. 1964) udfolder sig omkring tre menneskeskæbner i Riyadh: Beduinen Turad, der mangler et øre. Hittebarnet Nasil, der mangler et øje. Den afrikanske slave og eunuk Tawfiq, der mangler … ja, dét, som eunukker mangler.

Der er en rammehistorie, som foregår over en nat på en busstation, hvor Turad har indfundet sig for at rejse hvorhen-ved-han-ikke, bare væk fra det daglige helvede af ydmygelser og brutalitet, som er hans Riyadh.

På stationen kommer Turad tilfældigt i besiddelse en dokumentmappe, der indeholder en officiel rapport over et hittebarn fundet på gaden med et udkradset øje foran en moské tyve år tidligere i år 1398 efter den islamiske tidsregning (dvs. i 1977 efer den gregorianske kalender).

I løbet af natten læser Turad sig igennem dokumenterne og forsøger – med god hjælp fra sin fantasi – at danne sig et billede af, hvem det anonyme hittebarn kunne være. Iblandet den historie får vi også i tilbageblik oprullet Turads egen fortid som først beduin og karavanerøver i ørkenen og siden som kontormedhjælper og vagtmand i forskellige småjobs i storbyen.

I was a professional highwayman before my left ear was ripped off. I wish my health would help me now to steal and rob in the vast wilderness in broad daylight, not like they do here, in the dark, between office walls and behind closed doors.

I parallelle tilbageblik får vi yderligere historien om nordafrikaneren Hasan/Tawfiq, der som dreng indfanges af slavehandlere i Sudan, kastreres og sælges som husslave til en rig saudisk familie i Riyadh.

Wolves of the Crescent Moon er en roman båret af modsætninger – mellem tradition og modernitet, ørken og by, fattig og rig, mænd og kvinder.

Stærkt står især modsætningen mellem det traditionelle, hårde, men på sin egen (romantiserede) vis stolte liv som karavanerøver i beduinernes barske ørken overfor det moderne, men ikke mindre brutale storbyliv i det moderne Riyadh.

Det er en fortælling gennemsyret af Tawfiqs og især Turads uforsonlige bitterhed over deres skæbner – som ikke desto mindre samtidig er båret af en lyrisk skønhed via Yousef Al-Mohaimeeds pen i Anthony Calderbanks oversættelse til engelsk fra det originale arabiske.

Men når jeg nu skriver “lyrisk skønhed,” så skal det ikke få nogen til at tro, at der er tale om en blomsterparfumeret poesibog, man kan blive glad og henført af. Så langt fra. Det er på flere planer en hård og barsk fortælling.

Man skal som læser for eksempel være klar til at læse sig igennem en lang detaljeret beskrivelse af en ulv, der æder ansigtet af en levende mand, der står forsvarsløst bagbundet og begravet i sand til halsen i den kolde ørkennat. En gruopvækkende og skræmmende scene, som ikke desto mindre samtidig er næsten poetisk skildret. Hvis man ellers kan forestille sig dét …

Men også i andre betydninger er det en hård historie. Om de ydmygelser og fysiske krænkelser, som mennesker i de laveste dele af samfundet i Riyadh må stå igennem. Om moderne slaveri og om sexisme.

Ulvene under halvmånen i bogens titel referer åbenlyst til de ørkenulve, der indtager en central plads i romanen. Men titlen kan også fortolkes som en reference til den hykleriske brutalitet og kynisme, som udfolder sig i Islams navn i Saudi-Arabien og i romanen. Måske er det derfor, at romanen er forbudt i Saudi-Arabien.

Udover modsætningerne benytter Yousef Al-Mohaimeed sig fortælleteknisk også i stor stil af metaforiske og metonymiske forbindelser. F.eks. i form af de mangler, de tre centrale personer alle lider af, og som for alles vedkommende er et resultat af fysiske overgreb, der på den ene eller anden måde er påført dem af det samfund, de er en del af.

Yousef Al-Mohaimeed (f. 1964). Foto fra forfatterens goodreads-profil.

Historiens fortællestemme veksler mellem 1. og 3. person, og ikke sjældent sker skiftet abrupt fra et afsnit til det næste uden synlig anledning. Den veksler også mellem Turads og Tawfiqs perspektiv. Et kapitel er endda fortalt set fra den ukendte far til det ukendte hittebarns perspektiv – sådan som hans historie udspiller sig i Turads fantasi.

Lyder det lidt forvirrende? Ja, sådan kan det også opleves for læseren. I størstedelen af romanen er det så langt fra åbenlyst, hvad de to-tre-fire fortællespor har med hinanden at gøre. Men alle tråde flettes sammen til sidst – på en måde. Om ikke andet, så på den måde, hvorpå de fleste menneskeliv er kædet sammen i storbyen: Gennem tilfældet og det flygtige møde, som ofte kan være nærmest anonymt.

Hvad er (romanens) virkelighed, og hvad er Turads fantasi? Gemmer hans manglende øre faktisk på en dramatisk historie om hans fortid som drabelig ørkenrøver? Eller er det slet og ret en medfødt skavank, som han i flovhed har digtet et eventyr om og måske endda er lykkedes med at overbevise sig selv om?

Eller er det overhovedet Turads fantasier, vi skal spørge efter? Kunne historien i stedet være fortalt eller iscenesat af det anonyme, nu voksne hittebarn selv? Eller …?

Jeg skal ikke afsløre mere – andet end, at bogen heller ikke afslører sig selv. Som læser sad jeg i første omgang en smule forvirret tilbage efter at have vendt sidste blad. Men i eftertanken åbner fortællingen sig – og muliggør lukninger på nye måder. Og dét er kun et plus i min bog.

Wolves of the Crescent Moon er dog ikke et hundrede procent vellykket. Det er, som om Yousef Al-Mohaimeed ikke helt har kunnet bestemme sig for, om historien om Turad skulle være en rent allegorisk fortælling eller en realistisk og indlevet historie om en konkret menneskeskæbne. Han forsøger at gøre den til begge dele, men lykkes ikke helt med det, hvilket gør, at fortællingen nogle gange skurrer lidt i ørerne som en lidt for åbenlys og kunstig konstruktion.

Ikke destro mindre er Wolves of the Crescent Moon endnu et eksempel på, at en kort roman kan rumme en mere righoldig fortælling med flere lag end mange murstenstykke bøger. Således bestemt anbefalet på trods af dens mangler.

Wolves of the Crescent Moon er angiveligt forbudt i Yousef Al-Mohaimeeds hjemland Saudi-Arabien. Det siger mere om det autokratiske saudiske regime end om bogen, og det skal ikke forhindre den i at udgøre repræsentanten for saudisk litteratur i min læseudfordring, Verden rundt i bøger.
Titel: Wolves of the Crescent Moon
Forfatter: Yousef Al-Mohaimeed
Udgiver: Penguin
Udgivelsesdato: 18.12.2007
Sider: 180
Originalsprog: Arabisk
Oversætter: Anthony Calderbank
Originaltitel: فخاخ الرائحة
Opr. udgivelsesår: 2003
Læst: April 2019

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Mellemøsten, Saudi-Arabien

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Stanisław Lem: The Cyberiad
Kunzang Choden: The Circle of Karma
Ahmed Saadawi: Frankenstein in Baghdad

Wang Xiaobo: Så blødt som vand & Guldalder
Raduan Nassar: Arkaisk jordbrug
Raduan Nassar: Galdens bæger

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 513 følgere
  • 216 fans

Mest læste seneste uge

  • Lev Tolstoj: Sevastopol fortællingerneLev Tolstoj: Sevastopol fortællingerne Tolstojs tre fortællinger fra Sevastopol under Krimkrigen er ikke det ypperste fra mesterens hånd, men…
  • K's bedste anbefalinger fra læseåret 2020K’s bedste anbefalinger fra læseåret 2020 Et år er gået, og traditionen tro kommer her en opsamling på mit læseår i…
  • Lev Tolstoj: Anna KareninaLev Tolstoj: Anna Karenina Der er som regel en god grund til, at nogle romaner bevarer en klassikerstatus over…
  • Franz Kafka: FortællingerFranz Kafka: Fortællinger Lidt for mange af disse fortællinger lod mig ærligt talt uberørt i første omgang -…
  • Ursula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktionUrsula K. Le Guin: Bæreposeteorien om fiktion Hvis du kun skal læse ét feministisk essay i din juleferie, og hvis du ikke…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels menneskerFjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker Mit læseår 2020 sluttede med en fanfare: Trænger man til at læse noget virkelig godt,…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Fernando Arrabal: Dali versus PicassoFernando Arrabal: Dali versus Picasso Absurd og helt sjovt teaterstykke af den spanske dramatiker Fernando Arrabal, som lader særdeles menneskelige…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser fra en undergrundFjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket. Optegnelser… "Jeg er et sygt menneske... Jeg er et ondskabsfuldt menneske. Et utiltalende menneske", indleder Kældermennesket…
  • Hassan Preisler: Brun mands byrdeHassan Preisler: Brun mands byrde Rablende sjov og skarp samfundssatire og selvbiografisk roman er lige på kornet og ind imellem…

Seneste kommentarer

  • Peter Stig Sørensen on Georgi Gospodinov: En naturlig roman: “Det holdt hårdt at få fingre i En naturlig roman – min bogpakke forsvandt i posten, og jeg måtte vente…” jan 20, 22:56
  • Ivan on Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker: “Det er forkert oversat. Det er ARME MENNESKER. Original titel BEDNIE LJUDI på ingen måde kan oversættes til STAKKELS MENNESKER.” jan 19, 22:08
  • Kasper Håkansson on Lev Tolstoj: Sevastopol fortællingerne: “Tak, “Den evige ægtemand” er hermed skrevet på læselisten – den ligger endnu ikke i stakken.” jan 18, 11:37
  • Peter Stig Sørensen on Lev Tolstoj: Sevastopol fortællingerne: “Hvad jeg også vil betragte som en fejl, at “Sevastopol fortællingerne” skrives i to ord, kan da muligt have sin…” jan 18, 10:36
  • Peter Stig Sørensen on Norbert Zongo: The Parachute Drop: “Den fås på amazon.com til $20 plus fragt. Der sendes også til Danmark.” jan 12, 21:56

Kategorier

  • Boganmeldelser (905)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (93)
      • Antropologi (4)
      • Essays (8)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (833)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (89)
      • Klassikere (122)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (219)
      • Romaner og noveller (720)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 513 følgere
  • 216 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.