K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Henry James: Skruen strammes

Henry James: Skruen strammes

Af Kasper Håkansson, 26. august 2015
2 kommentarer

“En pragtfuld, uhyggelig og giftig lille fortælling,” er Oscar Wilde citeret for at sige om Henry James’ klassiker fra 1898 Skruen strammes. Det kan jeg ikke sige bedre, for det holder stadig her 117 år efter.

Henry James (1843-1916) sidder tungt på sin plads i den amerikanske/britiske litteraturkanon. Både amerikansk og britisk, idet han er født i USA, men emigrerede til Storbritannien, hvor han etablerede sig i 1869 og opnåede statsborgerskab i 1915.

Kortromanen Skruen strammes (1898) er en af James’ mindre romaner og mit første møde med ham, her i en dansk nyoversættelse fra 2012, men den har så absolut øget min appetit på at læse mere fra forfatterskabet.

Skruen strammes er en ‘gotisk’ psykologisk gyser. En spøgelseshistorie, ihvertfald på overfladen. Under overfladen måske noget andet, men det raffinerede ved historien og det, der gør den værd at læse også i dag, er dens ubestemthed, dét at vi som læsere til det sidste holdes hen i tvivl om, hvad der er den sande historie.

Javel, det er en gammel tekst, og den kræver, at man undervejs bærer over med en vis tidsbundethed i sprog og handling (og måske også med en dansk oversættelse, der forekommer lidt klodset snublende sine steder). Romanen fungerer ikke desto mindre stadig, og jeg var næsten fra start til slut grebet af fortællingen i en grad, så jeg gang på gang måtte tage mig i at lade øjnene løbe for hurtigt frem for at læse, hvad der nu ville ske.

Men det skal man ikke gøre. Henry James’ subtile prosa kræver en tålmodig og opmærksom læser, og jeg måtte lige så mange gange lade øjnene vandre tilbage og genlæse James’ forfinede sætninger for at få det hele med.

Der vil i det følgende optræde enkelte ‘spoilers’, for jeg har ikke fundet en måde at skrive særlig meget om Skruen strammes på, uden også at røbe noget af handlingen. Det bør dog ikke ødelægge læseoplevelsen, for den henter først og fremmest sin kraft i Henry James’ sublime sprogbrug og komposition, men nu er du advaret.

Set i tilbageblik her 117 år efter er Skruen strammes en klassisk gyserfortælling, som vi har set i mange varianter siden (romanen har i øvrigt også dannet direkte forlæg for både skuespil, en opera og flere filmatiseringer). Jeg associerede meget hurtigt til den fremragende gyser The Others (2001) med Nicole Kidman, som ikke er en filmatisering af Skruen strammes, men deler temaer og stemning med den. Så hvis du har dén reference, har du også en god idé om den krybende uhygge i James’ roman.

Udover en kort prolog giver bogen sig ud for at være det efterladte manuskript af en afdød og i romanen navnløs kvinde. Fortælleren er en ung præstedatter, der ikke har set meget af livet, før hun bliver antaget som guvernante på godset Bly (i England?) for to børn, den otteårige Flora og den tiårige Miles.

Hendes job som guvernante er fra starten omgivet af en vis mystik. Børnenes forældre er afdøde, og hendes arbejdsgiver er deres onkel, som ved antagelsen gør det klart, at hun aldrig må kontakte ham, og at han aldrig vil høre noget om børnene. Hun må ordne tingene selv.

Mødet med børnene og opholdet på Bly viser sig ikke desto mindre i starten ideelt. De to børn er gudeligt smukke, uskyldigt renhjertede, omsorgsfulde og begavede. Alt er godt. Indtil guvernanten opdager, at godset hjemsøges af to genfærd fra en gedulgt fortid på stedet. Den unge guvernante gribes naturligt nok af stor angst, ikke mindst for de to børns skyld, og hun sætter alt ind på at beskytte dem mod at møde spøgelserne.

Men er de to uskyldige børn nu også helt så uskyldige? Fra første færd er der noget ufortalt under overfladen, et mørke bag børnenes smukke, intelligente og omsorgsfulde ydre. Børnenes perfektion er i sig selv ildevarslende for læseren. Og allerede inden guvernanten møder Miles for første gang, modtager hun f.eks. et brev fra rektoren på hans skole med besked om, at han ikke kan vende tilbage, da han har en dårlig indflydelse på de øvrige elever.

Foranlediget af spøgerierne i huset kommer guvernanten gradvist til den erkendelse, at der er noget ondt i børnene, at de står i en eller anden hemmelig forbindelse med spøgelserne knyttet til deres skjulte fortid.

James’ historie er fyldt med forskydninger i fortællestrukturen, i plottet og i sproget. Dialogen hjemsøges igen og igen af små sproglige uklarheder og misforståelser, som er med til at introducere adskillige lag af flertydighed også for læseren.

Blikket og det at se er et af flere gennemgående temaer. Hele tiden er der nogen, der ser eller ikke ser. Sigende blikke, som vi ikke ved, hvad siger. Skæl, der gradvist falder fra øjnene hos guvernanten, husbestyrerinden og måske også børnene.

Som den unge guvernante i fortvivlelse udtrykker det overfor husbestyrerinden på et tidspunkt:

‘Jo mere jeg gennemgår det, des mere ser jeg i det, og jo mere jeg ser i det, des mere frygter jeg. Jeg ved ikke, hvad jeg ikke ser – hvad jeg ikke frygter.’

Gradvist går det imidlertid op for os som læsere, at guvernanten, som er vores eneste kilde til historien, ikke nødvendigvis er nogen troværdig fortæller.

Der melder sig den snigende mistanke, at spøgeriet og børnenes mulige forbindelse hertil måske kun er i fortællerens fantasi. Er hendes beskyttertrang overfor børnene måske snarere besiddertrang? Har hun selv opfundet historien om, at hendes arbejdsgiver, børnenes onkel, ikke vil høre noget fra hende eller have med børnene at gøre? Og kan det samme gælde om brevet fra Miles’ rektor, der bortviser ham fra skolen (og som ingen andre end hende selv har læst)?

Når denne mistanke melder sig, begynder man pludselig at læse teksten på en anden måde og fristes til at slå tilbage og genlæse passager i et andet lys. Der synes således ikke at være en eneste detalje i handlingen eller dialogerne i denne intense fortælling, der ikke er nøje tænkt over.

I nogle passager er der noget næsten semi-erotisk besidderisk over den måde, James lader sin fortæller omtale sit eget forhold til børnene. Som i hendes reflektion over, at hun og tiårige Miles i en scene opfører sig “som et ungt par, der på bryllupsrejsen i kroen føler sig generte, mens tjeneren er til stede.”

Er hele historien i virkeligheden et indlevet psykologisk portræt af fortællerens forvredne og forvildede sind?

Ikke noget under, at Skruen strammes angiveligt har fristet mange litterære tolkninger i tidens løb. Ikke mindst for en psykoanalytisk inspireret litterær fortolkning må fortællingen være gefundenes Fressen.

Henry James selv giver imidlertid ikke nogen entydige svar. Dem må læseren selv tumle med, også efter at sidste side er vendt. Og det er netop fra dette ubestemte at fortællingen henter en stor del af sin styrke og fascinationskraft.

Ved lejlighed kunne jeg godt finde på at læse op på nogle af de mange litterære analyser og tolkninger af Skruen strammes, der skulle være derude. Men nu og her er jeg rigeligt tilfredsstillet af fortællingen, som den står for og i sig selv. Og jeg tøver ikke med at give den en fuldhjertet anbefaling med på vejen.

Titel: Skruen strammes
Forfatter: Henry James
Udgiver: Rosenkilde & Bahnhof
Udgivelsesdato: 26.01.2012
Sider: 150
Originalsprog: Engelsk
Oversætter: Viggo Hjørnager Pedersen og Lasse Rask Hoff
Originaltitel: The Turn of the Screw
Opr. udgivelsesår: 1898
Læst: August 2015

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Klassikere, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Gotisk, Gys, Storbritannien, USA

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
2 Kommentarer
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Ida Thordis
Ida Thordis
27. august 2015 07:42

Hvor er det en god anmeldelse! Jeg har præcis den samme opfattelse af bogen, og er vild med stemningsopbygningen. Men nøj, hvor er det altså også irriterende, at slutningen kan tolkes så bredt.

0
Svar
Kasper Håkansson
Kasper Håkansson
Forfatter
Reply to  Ida Thordis
7. september 2015 06:02

Mange tak for rosen – dejligt at høre 😀. Og ja, man kan godt blive umiddelbart frustreret over den åbne slutning – samtidig med, at denne åbenhed netop er en af romanens store styrker.

0
Svar
wpdiscuz   wpDiscuz

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Henry James: Washington Square
Henry James: Europæerne
Sherwood Anderson: Mange ægteskaber

Lewis Carroll: Alice i Eventyrland & Gennem spejlet
Flannery O’Connor: Wise Blood
Joan Didion: Intet gælder

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Mest læste seneste uge

  • Harald Voetmann: Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann: Amduat. En iltmaskine “At sige i den 12. time: Jeg skal dø nu. Det er ikke, fordi jeg…
  • Markus Werner: On the EdgeMarkus Werner: On the Edge On the Edge af schweiziske Markus Werner (1944-2016) kan karakteriseres som et lille kammerspil i…
  • Martin Walser: Mit hinsidigeMartin Walser: Mit hinsidige “At tro betyder at gøre verden så smuk, som den ikke er. Det er smukt…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Caspar Eric: NikeCaspar Eric: Nike "vi smadrer vores egne kroppe / vi smadrer statuerne / vi smadrer de små guder…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Thomas Mann: BuddenbrooksThomas Mann: Buddenbrooks Thomas Manns Buddenbrooks er en ægte klassiker. Den holder. En langsom nydelse. Læs den. Buddenbrooks.…
  • Charles Dickens: Store forventningerCharles Dickens: Store forventninger Dickens holder. Hans måske mest lovpriste roman om den forældreløse Pip og hans uventede opstigning…
  • Fredrik Backman: En mand der hedder OveFredrik Backman: En mand der hedder Ove Hyggelig, svensk feel-good-roman. For lang, for forudsigelig og lidt for pladderharmonisk mod slutningen. Men den…
  • Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i ParadisRakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis Rakel Haslund-Gjerrild har begået et vidunderligt romanportræt af en af de store og allermest flamboyante…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “KORREKTION Fejlagtigt oplyste jeg at min udgave af “Buddenbrooks” af 1931 var oversat af L. Lange Det korrekte navn er…” maj 6, 18:54
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “😊👍” maj 4, 22:01
  • Kasper Håkansson on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Doktor Faustus’ position på at-læse-listen hermed konsolideret.” maj 4, 21:52
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Det glæder mig enormt at du i “Trolddomsbjerget”, som jeg, har kunnet få en blivende oplevelse; jo, tung og til…” maj 4, 21:41
  • Kasper Håkansson on Gunnhild Øyehaug: Onde blomster: “Mange tak. Lad gerne høre, hvis du får læst mere af hende, du kan anbefale.” maj 4, 21:24

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.017)
    • Biografier og erindringer (20)
    • Sagprosa (102)
      • Antropologi (4)
      • Essays (10)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (20)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (940)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (163)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (248)
      • Romaner og noveller (818)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.