K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Tahmima Anam: A Golden Age

Tahmima Anam: A Golden Age

Af Kasper Håkansson, 9. juli 2017
Skriv en kommentar

Historisk roman om nationen Bangladesh’ fødsel i krig i 1971 fortalt fra en mors pespektiv. En udmærket pageturner, stedvist gribende og interessant for de historiske detaljer, især fra hverdagslivet i Østpakistan/Bangladesh på krigens tid. Men også lidt for meget til den melodramatiske side for K’s smag.

A Golden Age åbner med en prolog i 1959 i Dhaka, det daværende Østpakistan, med enken Rehanas ord til sin afdøde mand:

Dear husband,
   I lost our children today.

Som kvinde uden egne indtægter må Rehana efter mandens pludselige død af et hjerteanfald se sine børn blive taget fra sig og sendt til Lahore i Vestpakistan for at bo hos hendes svoger og svigerinde. Hun får dem igen to år senere, men oplevelsen af at have givet afkald på og at have svigtet sine børn kan ikke forlade hende og bliver afgørende for hendes handlinger i resten af romanen.

Historien om en mors kærlighed til og følelse af svigt over for sine børn sine er hjertegribende fortalt, og man skal være svært hårdhjertet for ikke at lade sig berøre. Som her, hvor Rehana i starten af bogen genkalder sig scenen, hvor hun genser sine børn første gang:

She remembers the reunion exactly. They were playing hula hoops on the lawn. Their faces were darker and their legs were longer and her heart had stopped at the sight of them, and even now, a decade later, she was sometimes frozen in that moment of disbelief, at the possibility that she might discover them, repossess them, bring them home and become their mother again.

Skift til marts 1971. Rehana forbereder fejringen af tiåret for hendes to børns hjemkomst, sønnen Sohail og datteren Maya, nu 19 og 17 år gamle.

Marts 1971 er samtidig måneden, hvor længere tids spændinger efter de første frie valg i Østpakistan i 1970 – hvor det seperatiske parti vandt absolut flertal – udløses. Den pakistanske hær erklærer den 25. marts 1971 undtagelsestilstand i Østpakistan, militæret sættes ind mod civilbefolkningen lederen af de bengalske seperatister, Mujib Rahman, arresteres og deporteres til Vestpakistan. Seperatistpartiets øvrige ledere svarer igen fra eksilet i Indien ved at udråbe Østpakistan som en selvstændig nation, Bangladesh. Borgerkrigen er en realitet, og den ruller indtil december 1971, hvor den pakistanske besættelseshær må overgive sig, efter at Indien er trådt ind i krigen på bengalernes side.

Tahmima Anam fortæller historien om borgerkrigen fra marts til december 1971 fra kvinden og moren Rehanas synsvinkel. De historiske begivenheder udspiller sig primært i baggrunden af romanen, og det handlingssmæssige drive er romanen igennem betinget af Rehanas ubetingede kærlighed til børnene og hendes ønske om for enhver pris at holde dem sikre – et ønske, som imidlertid kommer i konflikt med hendes endnu stærkere, dybtliggende dårlige samvittighed over én gang at have svigtet børnene, hvilket gør hende ude af stand til at sige nej til dem, heller ikke da de på hver deres måde involverer sig aktivt i guerillakrigen mod de pakistanske besættelsestropper.

Tahmima Anma (f. 1975). Foto: Goodreads-profilfoto

Tahmima Anams fortællemæssige greb, at berette om krigen om Bangladesh fra kvindernes perspektiv, Rehanas og hendes naboers, er både romanens styrke og en del af dens svaghed.

En af de største styrker er det levende billede af dagliglivet i Dhaka, Tahmima Anam får tegnet. Der bliver tilberedt og spist meget mad, der bliver købt ind på markedet, vi hører om bryllupstraditioner og om religionens – relativt afdæmpede – rolle i dagligdagen.

Historien om Østpakistans kvinder under krigen er relevant, og Anams perspektivvalg er som sådan sympatisk. Kvinderne i romanen er mestendels afskåret fra at deltage direkte i krigen, men må se til fra sidelinjen i stadig angst for deres børns liv. Rehana ender dog med at bidrage til guerillakrigen i det små, omend drevet mindre af den bengalske sag end af sin loyalitet overfor børnene.

Jeg kunne imidlertid ikke lade være med at tænke undervejs i romanen, at den dramatiske historie om Bangladesh’ fødsel har et fortællesmæssigt potentiale, som Tahmima Anam ikke udnytter fuldt ud. Det kan være et aktivt valg som følge af Anams fokus på historien om en mor, der vil gøre alt for sine børn, og respekt for det. Men for mig gjorde det romanen mindre interessant, end jeg havde håbet på.

Spændingerne i Østpakistan mellem den muslimske og hinduistiske befolkning berøres sporadisk i romanen, primært via Rehanas hinduistiske lejere, der må flygte fra Dhaka på grund af den pakistanske hærs forfølgelse. Vi hører også antydningsvist om en stigende muslimsk, religiøs vækkelse gennem en af naboernes datter, der i en form for afmagt overfor krigen, må man forstå, flygter ind i religionen og for eksempel begynder at bære tørklæde, hvilket ellers ikke var så almindeligt i det overvejende sekularistiske Bengalen.

For en historisk romanen at være kunne jeg godt have ønsket disse og andre historiske aspekter fra perioden udfoldet lidt mere.

Historien om en mor til børn i krig er for så vidt gribende nok – og der var passager, hvor også denne læser måtte kigge sig om efter lommetørklædet – men den er i nogle stræk også en smule stillestående. Sprogligt set er romanen skrevet okay, lige ud af landevejen uden at være bemærkelsesværdig. Men den undslipper ikke et vist melodramatisk præg.

Samlet set fin nok ferielæsning (den fungerede således fint nok for mig i den andalusiske sol ved en pool og med en G&T inden for rækkevidde), men så heller ikke mere.

Jeg har læst A Golden Age på det engelske originalsprog, men den er også oversat til dansk som En gylden tid. Romanen er den første i en trilogi, hvor de to næste romaner er The Good Muslim (2011) og The Bones of Grace (2016). Dem venter jeg dog nok lidt med at sætte i kø på læselisten.

img
Tahmima Anam er født i 1975 i Dhaka, Bangladesh, og bor i dag i London. Hun er for ung til selv at have oplevet krigen om Bangladesh, men har gennemført en omfattende research til romanen, navnlig via interviews af bengalere i hendes forældres generation (hvilket man for eksempel kan læse om hos The British Conucil her). A Golden Age udgør indslaget fra Bangladesh i min litterærere verdensrundrejse, Verden rundt i bøger.
Titel: A Golden Age
Forfatter: Tahmima Anam
Udgiver: Canongate Books
Udgivelsesdato: 01.05.2012
Sider: 304
Opr. udgivelsesår: 2007
Læst: Juli 2017

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Historiske romaner, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Bangladesh

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Maria Matios: … Hardly Ever Otherwise
Mikhail Bulgakov: Den Hvide Garde
Éric Vuillard: The War of the Poor

Rakel Haslund-Gjerrild: Adam i Paradis
Jacques Chessex: Vampyren fra Ropraz
Marguerite Yourcenar: Kejser Hadrians erindringer

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Mest læste seneste uge

  • Fernando Vallejo: Carlos, du som er borgmesterFernando Vallejo: Carlos, du som er borgmester Fra papegøjer skal man høre sandheden: Carlos, du som er borgmester er en fandenivoldsk satire…
  • Irene Solà: Jeg synger og bjerget danserIrene Solà: Jeg synger og bjerget danser En fantasifuld, smuk og anderledes fortalt catalansk roman om livet tæt på naturen i en…
  • Hubert Mingarelli: Fire soldaterHubert Mingarelli: Fire soldater En simpel historie om fire (eller fem) soldater fanget i krig. Om venskab og glæden…
  • Marie-Hélène Lafon: En søns historieMarie-Hélène Lafon: En søns historie En families historie gennem 100 år fortalt gennem tolv korte nedslag på tolv enkelte dage.…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…
  • Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1 "For hjertet er livet enkelt: Det slår så længe det kan. Så stopper det." Sådan…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.028)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (951)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (164)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (251)
      • Romaner og noveller (827)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 520 følgere
  • 250 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz