K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Julio Cortázar: Historier om kronoper og famøser

Julio Cortázar: Historier om kronoper og famøser

Anmeldt af Kasper Håkansson, 6. november 2018
Skriv en kommentar

“Hvilken vidunderlig beskæftigelse at rive et ben af en edderkop, anbringe det i en konvolut, skrive Udenrigsministeren uden på den, tilføje adressen, springe ned ad trappen, sende brevet fra postkontoret nede på hjørnet.”

Dette er blot én af mange vidunderlige og underlige beskæftigelser, argentinsk-franske Julio Cortázar (1914-1984) inviterer læseren til at deltage i i tekstsamlingen Historier om kronoper og famøser (opr. 1962).

Cortázar er blandt andet kendt for at have været med til at definere genren fantastik i en latinamerikansk sammenhæng sammen med blandt andre landsmanden Jorge Luis Borges (1899-1986). Det fantastiske spiller i høj grad også en rolle i Historier om kronoper og famøser, men Cortázar demonstrerer her samtidig andre sider af forfatterskabet. Mange af teksterne – hvoraf de fleste næsten er for korte til at kunne kaldes noveller – bevæger sig således også over i surrealismen eller den rene og skære absurdisme.

Cortázar er et litterært legebarn, og i denne samling har jeg indtrykket af, at han ikke har sat nogen grænser for sig selv. Historier om kronoper og famøser er således først og fremmest præget af en legende lethed, et sprudlende, kreativt overskud og formmæssige eksperimenter, hvoraf ikke alle nødvendigvis følger strenge regler (Cortázar er ikke ligefrem nogen oulipist).

Julio Cortázar. Foto fra lithub.com (fotograf uoplyst).

I de bedste tekster genererer Cortázars legesyge smågeniale resultater, som på én gang udfordrer læserens begreber om sprog og tekst og forholdet mellem verdens beskaffenhed og den måde, vi taler om den på. Nogle af teksterne er samtidig små vellykkede parabeler over den menneskelige tilstand. Andre har mest karakter af pudseløjerligheder, små, sjove indfald, som kan underholde, men også er hurtigere glemt.

Samlingen består af fire dele, men hver sine karakteristika. De indledende Vejledninger er vejledninger til læseren i at udføre tilsyneladende dagligdags handlinger, som Cortázar med sin sans for at åbne teksten for det fantastiske, på forskellig vis imidlertid får vredet til noget mere og andet.

Der er f.eks. en minutiøs vejledning i at gå op ad en trappe, som ender med at stille spørgsmål ved, at om det egentlig er trappen eller den trappebestigende, der bevæger sig. Der er en vejledning i at trække ure op, en vejledning i hvordan man skal være bange og en vejledning i at græde (for den, der har tillagt sig “den vane at tro på den ydre verdens eksistens”):

For at græde skal De rette opmærksomheden mod Dem selv, og skulle de være ude af stand til det, fordi De har tillagt Dem den vane at tro på den ydre verdens eksistens, tænk da på en and overdækket af myrer eller på de bugter i Magellanstrædet, som ingen, nogensinde, sejler ind i.

Anden del af samlingen, Underlige beskæftigelser, rummer eksempler på, hvordan fortællerens familie “for at bekæmpe den pragmatiske holdning til tilværelsen og den forfærdelige hang til kun at forfølge nyttige formål” har det med at excellere i, ja, underlige beskæftigelser.

Det kan f.eks. være at lade et hovedhår falde ned i afløbet i køkkenvasken og iværksætte en eftersøgning efter det, som kan resultere i at brække alle rørene i ejendommen op og begive sig ud på en opdagelsesrejse i byens kloaksystmer. I en anden tekst opfører familien et skafot i forhaven til deres hus, og atter en anden beskriver, hvordan familien ynder at opsøge begravelser hos dem ellers ukendte andre familier, hvis sorg, de opfatter som hyklerisk, for så at græde dem alle sammen ud af kirkegården.

De små tekster samlet under overskriften Plastisk materiale er nok dem, der mest tydeligt dyrker det fantastiske med deres fokus på omvendinger og glidninger i teksten og verden. Titlen på en af teksterne sammenfatter meget godt, hvad der kunne tolkes som Cortázars generelle ærinde med samlingen: “En lille historie, der har til hensigt at illustrere, hvor prekær den stabilitet er, i hvilken vi tror at leve, med andre ord: Lovene kunne vige for undtagelserne, tilfældighederne eller usandsynlighederne, og det er dér, jeg vil se dig.”

Endelig er der titlens Historier om kronoper og famøser (og forhåbninger). Famøserne er ordentlige, systematiske, kontrollerede og lidt småborgerlige af natur, men også en smule distræte. Kronoperne (“disse grønne, strittende, fugtige genstande”) er mere uordentlige og spontane, der hersker en smule småkaos omkring dem, men også livsglæde og umiddelbarhed. Og så er der forhåbningerne, den tredje type væsener i Cortázars verden.

Cortazars historier om kronoperne, famøserne og forhåbningernw udgør sit eget, næsten barnligt-naive, fabellignende univers, hvor igennem siges ikke så lidt om menneskene. Nogle af teksterne er mest bare fjollede, men også søde og sjove. De bedste er ladet med vidunderlig poesi. Tag nu bare den her om kronopernes børn:

Kronoperne får næsten aldrig børn, men når de får, taber de hovedet, og der sker uhørte ting. F.eks. får en kronop et barn, og straks overvældes han af henrykkelse, og han er sikker på, at hans barn er skønhedens lynafleder, og der i dets vener rinder den komplette kemi mellem spredte øer fulde af billedkunst og poesi og urbanisme. Og så kan denne kronop ikke se sit barn uden straks at knæle dybt for det og salvelsesfuldt udtrykke sin respektfulde ærbødighed.
    Barnet hader ham naturligvis indædt.

Historier om kronoper og famøser er oversat til skønt, omstændeligt og poetisk dansk af Peter F. Bundgård og udgivet på forlaget Basilisk i 2003. Bogen er nu om stunder udsolgt fra forlaget, men kan fås på biblioteket. Så skynd dig at skrive dig op i lånerkøen.

Historier om kronoper og famøser anbefales stærkt til den, der ikke er bange for at blive væk i en tekst og er klar til at læse på samme måde, som man ifølge Cortázar skal synge:

Begynd med at knuse alle spejle i Deres hjem, lad armene hænge ned langs kroppen, se tomt ind i væggen, glem alt. Syng en enkelt tone, lyt indadtil. Hvis De hører (men dette indtræder først langt senere) noget, der minder om et landskab nedsunkeT i angst, med bål mellem stenene, med halvnøgne silhouetter siddende på hug, tror jeg, at De er godt på vej, og ligeledes, hvis De hører en flod, som gul- og sortmalede både sejler ned ad, og hvis De hører en smag af brød, et strejf af fingre, skyggen af en hest.

Titel: Historier om kronoper og famøser
Forfatter: Julio Cortázar
Udgiver: Basilisk
Udgivelsesdato: 02.07.2003
Sider: 146
Originalsprog: Spansk
Oversætter: Peer F. Bundgaard
Originaltitel: Historias de cronopios y de famas
Opr. udgivelsesår: 1962
Læst: Oktober 2018

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Argentina, Fantastik, Latinamerika, Noveller

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Julio Cortázar: Parkernes kontinuitet og andre noveller
Julio Cortázar: Passager
Julio Cortázar: Metro

Jorge Luis Borges: Fiktioner og andre fiktioner
Jorge Consiglio: Southerly
Jorge Luis Borges: Brodie’s Report (including the prose fiction from In Praise of Darkness)

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 514 følgere
  • 218 fans

Mest læste seneste uge

  • Peter Adolphsen: År 9 efter LoopetPeter Adolphsen: År 9 efter Loopet Naturvidenskabelig kaosteori forklædt som småfilosofisk, post-apokalyptisk, zombiebefolket fremtidsvision - i en moderne udgave af Palle…
  • Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels menneskerFjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker Mit læseår 2020 sluttede med en fanfare: Trænger man til at læse noget virkelig godt,…
  • Caspar Eric: NikeCaspar Eric: Nike "vi smadrer vores egne kroppe / vi smadrer statuerne / vi smadrer de små guder…
  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…
  • Hassan Preisler: Brun mands byrdeHassan Preisler: Brun mands byrde Rablende sjov og skarp samfundssatire og selvbiografisk roman er lige på kornet og ind imellem…
  • Fredrik Backman: En mand der hedder OveFredrik Backman: En mand der hedder Ove Hyggelig, svensk feel-good-roman. For lang, for forudsigelig og lidt for pladderharmonisk mod slutningen. Men den…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • BRØG Litteraturbar: Ny boghandel i KøbenhavnBRØG Litteraturbar: Ny boghandel i København Det er ikke hver dag, at der åbner en ny boghandel i København - eller…
  • Brætspil: BEZZERWIZZER OrdBrætspil: BEZZERWIZZER Ord Quiz-brætspillet BEZZERWIZZER har i den nyeste udgave fået et twist med nye typer udfordringer med…
  • Lev Tolstoj: Anna KareninaLev Tolstoj: Anna Karenina Der er som regel en god grund til, at nogle romaner bevarer en klassikerstatus over…

Seneste kommentarer

  • Peter Stig Sørensen on Foreslå en bog: “Her anbefaler jeg ikke en bog, derimod en interessant artikel om oversættere af Dostojevskijs og Tolstojs værker bragt d.d. af…” jan 26, 11:08
  • Peter Stig Sørensen on Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker: “For en oversætter kan det være særdeles vanskeligt at oversætte 1 til 1 og samtidigt skabe de samme virkemidler på…” jan 21, 23:48
  • Peter Stig Sørensen on Georgi Gospodinov: En naturlig roman: “Det holdt hårdt at få fingre i En naturlig roman – min bogpakke forsvandt i posten, og jeg måtte vente…” jan 20, 22:56
  • Ivan on Fjodor M. Dostojevskij: Stakkels mennesker: “Det er forkert oversat. Det er ARME MENNESKER. Original titel BEDNIE LJUDI på ingen måde kan oversættes til STAKKELS MENNESKER.” jan 19, 22:08
  • Kasper Håkansson on Lev Tolstoj: Sevastopol fortællingerne: “Tak, “Den evige ægtemand” er hermed skrevet på læselisten – den ligger endnu ikke i stakken.” jan 18, 11:37

Kategorier

  • Boganmeldelser (905)
    • Biografier og erindringer (18)
    • Sagprosa (93)
      • Antropologi (4)
      • Essays (8)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (21)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (25)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (16)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (24)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (833)
      • Børnebøger (9)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (89)
      • Klassikere (122)
      • Komedie (11)
      • Krimi, spænding og ramasjang (52)
      • Lyrik og drama (53)
      • Nyere udgivelser (219)
      • Romaner og noveller (720)
  • Boghandeler (28)
  • Øvrige indlæg (28)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 78 mailabonnenter
  • 498 følgere
  • 49 venner
  • 514 følgere
  • 218 fans

Copyright © 2021 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.