K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
Du er her: Forside / Boganmeldelser / Julio Cortázar: Passager

Julio Cortázar: Passager

Af Kasper Håkansson, 8. november 2018
Skriv en kommentar

For den, der måtte have kategoriseret Julio Cortázar i en snæver genrekasse som (kun) forfatter af fantastisk litteratur, må denne fremragende samling af oversatte noveller give anledning til en revurdering.

Som Martin Zerlang skriver i sin indledning til samlingen (læs den til sidst, hvis du ikke vil have din læsning forudindtaget af Zerlangs i øvrigt glimrende, korte analyser af teksterne), så har Cortázar skrevet “i de fleste eksisterende plus et antal hidtil ikke-eksisterende genrer,” og det er afspejlet i udvalget.

Samlingen Passager (Forlaget Spring, 2004) rummer elleve noveller og to essaylignende tekster udvalgt fra ni forskellige værker af den argentinsk-franske forfatter, oprindeligt udgivet over en periode på mere end 30 år, og her eminent fordansket af Ane-Grethe Østergaard.

Jeg har selv tidligere omtalt Cortázar som eksponent for “fantastikken” som genre i latinamerikansk litteratur. Og det er han også, men han spænder videre end det.

Sammenlignet med Historier om kronoper og famøser (1962), som jeg har læst umiddelbart her forinden, viser udvalget i Passager Cortázar fra hans mindre glade-legesyge og mere mørke-alvorlige side. Påvirkninger fra eksistentialisme, psykoanalyse, surrealisme og klassisk gotik er tydelige. Og døden lurer i teksten mange steder.

Det fantastiske er dog også – og i høj grad – til stede i de fleste af novellerne her. I Bestiarium (1951), som blandt andet kan læses som en psykologisk skildring af en ung piges indtræden i puberteten og første anelser om voksenlivets ufortalte hemmeligheder, optræder f.eks. som den naturligste ting i verden en tiger på familiens ejendom – en tiger, man aldrig ser, men hvis færden i haven eller i husets værelser alle familiemedlemmer som en almindelig dagligdags rutine orienterer sig om for at kunne undgå den.

Og i Idolet fra Cykladerne (1956) slår det fantastiske over i horrorgenren i en fortælling, der både er et klassisk trekantsdrama og en bizar historie om en mand, der stræber efter sublimering gennem mental forening med en arkæologisk udgravet statuette.

Graffiti (1980) og Mareridt (1982) er eksempler på, at Cortázar også spænder over noveller med eksplicitte, kritiske referencer til politiske forhold under det argentinske militærdiktatur.

Samlingen rummer også en af Cortázars nok mest berømte noveller, Djævelens savl (1959), om en fotograf, der skjult indfanger det, han tror er en forførelsesscene i en park, men som han efter fremkaldelse af filmen indser kan være noget helt andet. Novellen er måske især kendt for at have dannet forlæg til Antonionis filmklassiker, Blow Up (1966), om en fotograf, der ved et tilfælde fotograferer et mord. Men Cortázars novelle er nu også i egen ret et særdeles fermt og flot fortalt eksempel på et af hans tilbagevendende temaer, undersøgelsen af perspektivet og hvordan det sete afhænger af den, der ser.

Novellen er samtidig et eksempel på Cortázars eksperimenter med sproget og med fortælleperspektiv i en historie, hvor fortælleren skiftevis refererer til sig selv som et “jeg”, et “han” eller ved navn, “Michel.” Nyd for eksempel disse første sætninger i novellen (og hvis de ikke er nydelse eller ikke i det mindste gør dig nysgerrig efter at læse videre, så er Cortázar nok ikke for dig):

Det er ikke til at vide, hvordan dette skal fortælles, i første eller anden person, skal man bruge tredje person flertal eller ustandseligt opfinde formuleringer, der er ubrugelige. Hvis man bare kunne sige: jeg så for deres øjne månen stige op, eller: jeg har ondt på bunden af vores øjne, eller især: du den blonde kvinde var skyerne der iler af sted for mine dine hendes vores jeres deres blik. For fanden.

Os, der i det daglige tjener til livets opretholdelse som embedsmænd i den danske ministerieverden, læser med særlig interesse Cortázars korte essay, Nætter i Europas ministerier (1967), inspireret af hans iagttagelser som freelance oversætter med gang i ministerier og parlamentsbygninger i forskellige europæiske hovedstæder, herunder København, hvor han var særligt fascineret af de åbne elevatorer på Christiansborg.

For Cortázar er Europas ministerier særligt fascinerende om natten, “når de mister sprogets maske og forvandler sig til, hvad de egentlig er, gab af mørke, helvedesporte, møder med et spejl, der ikke mere reflekterer dagens slips og løgne.” Så fik man lige dét perspektiv med på sin arbejdsplads …

Udvalget af tekster i Passager er med andre ord ganske varieret, hvilket ikke bør overraske, når man betænker, at de er hentet fra et værk, der er blevet til over mere end 30 år. I virkeligheden er det mere overraskende, at der på tværs af tiden og de genrer, novellerne repræsenterer, samtidig er en så tydelig og forenende – cortázarsk – tråd at spore i teksterne.

Og den tråd udgøres netop af Cortázars måde at omgås sproget på, hans evne til at twiste teksten og vende perspektivet undervejs i den samme historie og ad den vej igen og igen fange læseren på hælene.

Når jeg søger tilbage i noterne på disse sider og læser, hvad jeg selv skrev om en anden Cortázar-antologi på dansk, Parkernes kontinuitet og andre noveller (Basilisk, 2014), som var mit første bekendtskab med ham, så kan jeg se, at jeg ikke dengang var entydigt begejstret, om end fascineret. Det kan selvfølgelig have haft noget at gøre med den samlings beskaffenhed, men jeg aner nu selv, at det har mere at gøre med en forskydning i mine læsepræferencer i løbet af de sidste fire år.

Når jeg læser novellerne i Passager, kan jeg ihvertfald konstatere, at fascinationen er intakt, men forbeholdene er væk. Noget er sket hos læseren, et perspektiv har forskudt sig, noget er vendt om, måske er jeg kommet ind på en anden side? Og måske skulle jeg genbesøge Parkernes kontinuitet om ikke for længe.

Men det bliver ikke lige med det samme, for i morgen, fredag den 9. november 2018, udgiver Skjødt Forlag en spritny Cortázar-oversættelse: Autonauterne på kosmostradaen – eller En atemporal rejse fra Paris til Marseille (opr. 1982), som er en slags rejsebog af Cortázar og hans daværende hustru Carole Dunlop. Og ligesom novellerne i samlingen Passager er den oversat af Ane-Grethe Østergaard. Den skal jeg læse.

Titel: Passager
Forfatter: Julio Cortázar
Udgiver: Forlaget Spring
Udgivelsesdato: 2004
Sider: 186
Originalsprog: Spansk
Oversætter: Ane-Grethe Østergaard
Opr. udgivelsesår: 1951, 1959, 1966, 1967, 1974, 1977, 1979, 1980, 1982
Læst: November 2018

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Argentina, Fantastik, Latinamerika, Noveller

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
0 Kommentarer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Julio Cortázar: Historier om kronoper og famøser
Julio Cortázar: Parkernes kontinuitet og andre noveller
Julio Cortázar: Metro

Jorge Luis Borges: Fiktioner og andre fiktioner
Jorge Consiglio: Southerly
Jorge Luis Borges: Brodie’s Report (including the prose fiction from In Praise of Darkness)

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 519 følgere
  • 250 fans

Mest læste seneste uge

  • Hubert Mingarelli: Fire soldaterHubert Mingarelli: Fire soldater En simpel historie om fire (eller fem) soldater fanget i krig. Om venskab og glæden…
  • Marie-Hélène Lafon: En søns historieMarie-Hélène Lafon: En søns historie En families historie gennem 100 år fortalt gennem tolv korte nedslag på tolv enkelte dage.…
  • Célia Houdart: CarraraCélia Houdart: Carrara Kortroman om tre parallelle liv inden for samme kernefamilie, fortalt glimtvis i små tableauer. Velskrevet…
  • Fernando Vallejo: Carlos, du som er borgmesterFernando Vallejo: Carlos, du som er borgmester Fra papegøjer skal man høre sandheden: Carlos, du som er borgmester er en fandenivoldsk satire…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Jón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødderJón Kalman Stefánsson: Fisk har ingen fødder “Og så kan livet begynde, det kan begive sig afsted med al sin bagage, og…
  • H. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, FærøerneH. N. Jacobsens boghandel, Tórshavn, Færøerne H.N. Jacobsens boghandel er med sine 155 år på bagen ikke bare den ældste boghandel…
  • Terry Hayes: Jeg er PilgrimTerry Hayes: Jeg er Pilgrim Jeg er Pilgrim er en filmisk krimithriller med en vis underholdningsværdi. Den kunne have været…
  • Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage - Carls bogNaja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så… "Har døden taget noget fra dig / så giv det tilbage / giv dét tilbage…
  • Svend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens udviklingstvangSvend Brinkmann: Stå fast. Et opgør med tidens… Tag nej-hatten på, fokuser på det negative i dit liv og hold op med at…

Seneste kommentarer

  • Kasper Håkansson on Foreslå en bog: “Kan kun være enig i anbefalingen af Proust. Se mine anmeldelser af På sporet af den tabte tid andetsteds her…” jun 23, 21:34
  • Palle Almindsø on Foreslå en bog: “Apropos bogforslag, Det er altid svært at foreslå en bog til andre, ikke mindst fordi både den store og den…” jun 23, 09:55
  • Peter Sørensen on Stefan Zweig: Verden af i går. En europæers erindringer: “Min “Verden af i går” er såmænd bare en paperback udgave af udgivelsen i 1948, 8. oplag, trykt i 1968…” jun 6, 15:49
  • Peter Sørensen on Peter Handke: Forsøg over svampenarren: “Inden man beslutter sig for at boycotte værker af Peter Handke, bør og burde man ulejlige sig med at læse…” jun 3, 00:35
  • Kasper Håkansson on Judith Hermann: Alice: “Hej Birte. Glæder mig, at du deler min begejstring. Jeg havde ikke selv fået den tanke, at “Alice” kunne være…” maj 31, 21:14

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.029)
    • Biografier og erindringer (21)
    • Sagprosa (104)
      • Antropologi (4)
      • Essays (12)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (21)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (952)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (164)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (251)
      • Romaner og noveller (828)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 548 følgere
  • 55 venner
  • 519 følgere
  • 250 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log ind

wpDiscuz