K's BOGNOTER

Jorden rundt i litteraturen: Anmeldelser af bøger fra hele verden

  • Forside
  • Bloggen
  • Anmeldelser
    • Boganmeldelser
      • Skønlitteratur
        • Nyere udgivelser
        • Klassikere
        • Romaner og noveller
        • Historiske romaner
        • Krimi, spænding og ramasjang
        • Lyrik og drama
        • Grafiske romaner og billedbøger
      • Sagprosa
        • Antropologi
        • Biografier og erindringer
        • Filosofi, religion og idéhistorie
        • Geografi og kartografi
        • Historie
        • Litteratur, kunst og kultur
        • Naturvidenskab
        • Samfund og debat
        • Sport og fritid
        • Tidsskrifter
    • Boghandeler
    • Øvrige indlæg
  • Indeks
    • Boganmeldelser efter forfatter
    • Boganmeldelser efter titel
    • Boganmeldelser efter forlag
    • Boganmeldelser efter antal stjerner
    • Boganmeldelser efter læseår
  • Læs før du dør
    • K’s top
    • 1001 bøger du skal læse før du dør – hele listen
  • Verden i bøger
    • Verden rundt i bøger: Udfordringen
    • Verden rundt i bøger: Listen
    • Verden rundt i bøger: Kortet
  • Foreslå en bog
  • Om K’s bognoter
You are here: Home / Boganmeldelser / Fernando Pessoa: Den anarkistiske bankier

Fernando Pessoa: Den anarkistiske bankier

Af Kasper Håkansson, 27. januar 2020
1 kommentar

Fernando Pessoas satiriske, filosofiske traktat, Den anarkistiske bankier, er netop blevet genudgivet. En sjov og skæv, litteraturhistorisk pudsighed for fans af Pessoa.

Fernando Pessoa (1888-1935) anses vidt og bredt for at være Portugals måske vigtigste modernistiske digter. Selv har jeg endnu ikke stiftet bekendtskab med hans digte, men prosafragmenterne Rastløshedens bog hører til på listen over mine absolutte favoritbøger.

Den anarkistiske bankier (opr. 1922, da.1991), som i sidste uge blev genudgivet på dansk af forlaget A Mock Book, er en ganske anden slags tekst. Teksten bryder gængse genredefinitioner, men kan måske bedst karakteriseres som et satirisk, filosofisk essay i fiktiv form.

Den korte, men koncentrerede tekst har form af en samtale mellem en anonym interviewer og titlens anarkistiske bankier. Formen i sig selv er et lille stykke filosofihistorisk satire, for så vidt fortællingen fremstår som en pastiche på Platons sokratiske dialoger mellem den docerende filosof og en mere eller mindre tungnem elev.

Fernando Pessoa i 1914. Foto: Livros Quetzal, S.A. e Maria José de Lencastre (Wikipedia)

Samtalen udformer sig som en udforskning af, hvordan den interviewede bankier i fuld alvor kan kalde sig anarkist, ikke bare i teori, men efter hans egen opfattelse i allerhøjeste grad i praksis, samtidig med at han som bankier skovler penge ind gennem finansiel spekulation. Og bankieren opfatter sig vel at mærke ikke som anarkist på trods af det sidste, men netop derved.

Teksten udgør denne bankiers filosofiske argumentation for, hvorfor han er verdens muligvis eneste ægte anarkist, over for den i begyndelsen skeptiske interviewer, der som udgangspunkt ikke unaturligt mener at se en selvmodsigelse i påstanden, men som til sidst bliver så overbevist, at han må udbryde: Ja, “De er virkelig anarkist.”

Jeg skal ikke her referere hele argumentet, det må man selv læse sig til. Men afsættet for bankierens argument er, at en anarkist “er én, der gør oprør mod det uretfærdige i, at vi i social forstand fødes ulige – dybest set er en anarkist ikke andet.” For en anarkist gælder det da om at bekæmpe de “sociale illusioner” i samfundet, som gør denne ulighed mulig. Og den mest betydningsfulde af disse sociale illusioner i vores samfund er penge.

Så langt, så godt. Indtil nu ligner det en ideologisk position, vi kan forbinde med den gængse opfattelse af anarkismen. Men herfra tager argumentet en ukonventionel drejning:

For hvordan tvinger man penge til underkastelse for at besejre og uskadeliggøre dem? Der er kun én realistisk vej, docerer bankieren:

Hvordan skulle jeg bære mig ad med at få magt over pengene og samtidig bekæmpe dem? Hvordan skulle jeg slippe for deres indflydelse og tyranni uden helt at undgå dem? Der var kun en metode – at komme i besiddelse af dem, at komme i besiddelse af en tilstrækkelig stor mængde til ikke mere at være under deres indflydelse; og jo flere jeg ville få fat i, jo mere frigjort ville jeg være for deres indflydelse.

Så han sætter sig for at skrabe så mange penge som muligt sammen til sig selv – ved brug af alle de mest kyniske, finanskapitalistiske metoder.

Gjorde han det da for efterfølgende at kunne dele ud af pengene til fattige for at reducere økonomisk ulighed eller for på anden måde at investere i en anarkistisk revolution? Nej, for det ville ifølge hans argument være at gribe ind i andre menneskers frihed, hvilket ville være i strid med de ægte anarkistiske principper.

I det hele taget ville enhver social organisering omkring den anarkistiske sag være et brud med anarkismens frihedsprincipper, fordi der med enhver organisering med nødvendighed følger, at nogle vil komme til at lede andre og dermed gribe ind i deres frihed.

Hvoraf ses klart: Den eneste ægte anarkist er den der i forfølgelsen af sine egoistiske principper søger at samle så mange penge sammen til sig selv som overhovedet muligt.

Jeg har kun skabt frihed. Frihed for en. Jeg har skabt frihed for mig selv. Det er fordi, min metode, som jeg har påpeget for Dem, er den eneste virkelige metode, og den tillod mig ikke at frigøre andre. Jeg har frigjort, hvad jeg kunne frigøre.

På denne måde lader Pessoa i teksten sin figur tage afsæt i nogle anarkistiske grundprincipper og forfølge dem ad absurdum frem til en konklusion, der står i skærende kontrast til udgangspunktet. Resultatet er naturligvis en udlevering af den anarkistiske ideologi (som i 1922, hvor Pessoa skrev teksten, var en i allerhøjeste grad aktiv politisk bevægelse flere steder i Europa).

Mere generelt kan man også læse teksten som en satire over akademisk, politisk-ideologisk argumentation i det hele taget. Og undervejs er der konkrete, drøje, satiriske hug til både marxister og liberalister.

Det hele er ganske vittigt, hvis man kan sine politiske ideologier. Jeg klukkede ihvertfald flere gange undervejs for mig selv over Pessoas tørre humor.

Den, der forventer et stykke prosa i stil med Rastløshedens bog (som jeg selv måske nok gjorde indledningsvist) vil dog velsagtens blive skuffet. Men det er sådan set ikke tekstens skyld, da dens karakter, form og ærinde som nævnt indledningsvist er et ganske andet.

Selv om teksten er kort, havde jeg dog gerne set den skærpet endnu mere. Der er en del unødvendige gentagelser undervejs, men det tager vi med – samlet set er den trods alt hurtigt læst.

Den nye udgivelse er beriget med smukke illustrationer af billedkunstneren Ferdinand Ahm Krag, og der er i det hele taget tale om en lækker lille bog, hvor der er kælet for de designmæssige detaljer.

Herudover har Karl Erik Schøllhammer forsynet teksten med et forord, der introducerer til Pessoas værk. Der er ingen tvivl om, at Schøllhammer ved, hvad han skriver om, og forordet er ganske indsigtsfuldt. I sin stil henvender det sig imidlertid mest til et snævert akademisk publikum. Det synes jeg egentlig er lidt synd, da det derved i mindre grad bidrager til at åbne Pessoas værk op for den almindelige læser.

Den anarkistiske bankier i Mone Hvass’ oversættelse er tidligere udkommet på forlaget Nansensgade Antikvariat (1991), men den udgave har længe været umulig at opdrive. Det er således meget velkomment, at mikroforlaget A Mock Book nu har taget initiativ til en genudgivelse.

Titel: Den anarkistiske bankier
Forfatter: Fernando Pessoa
Udgiver: A Mock Book
Udgivelsesdato: 23.01.2020
Sider: 120
Originalsprog: Portugisisk
Oversætter: Mone Hvass
Originaltitel: O Banqueiro Anarquista
Opr. udgivelsesår: 1922
Læst: Januar 2020
Illustrator: Ferdinand Ahm Krag

K's vurdering:

Share this:

  • Print
  • Email
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Arkiveret under: Boganmeldelser, Klassikere, Nyere udgivelser, Romaner og noveller, Skønlitteratur
Tags: Europa, Kortroman, Portugal

Abonner
Giv mig besked om
guest
guest
1 Kommentar
nyeste
ældste flest stemmer
Inline Feedbacks
Se alle kommentarer
Peter Stig Sørensen
Peter Stig Sørensen
28. januar 2020 12:45

Jeg læste på et tidspunkt (husker ikke hvornår) omtrent halvdelen af værket her. Det er måske sandt nok (som Karl Erik Schøllhammer lægger op til) at denne ‘dialog’ i vid udstrækning henvender sig til ‘akademisk’ nysgerrige mennesker – de der kan lide at undersøge ‘elementer’ ud i deres yderste konsekvens. En lyst til en vis fabuleren over og legen med alle vedtagne regler uden frygt for at krænke såvel ‘religiøse’ som politiske trosretninger – netop i hensigten – fordomsfrit og frygtløst – at finde sandheden. Omhandlede bankiers brug par excellence af Aristotelisk dialektik, snart eristik – anvendt på bevisførelsen for… Læs mere »

1
Svar
wpdiscuz   wpDiscuz

Med K verden rundt i bøger: Kortet

Måske er du også interesseret i:

Jacques Chessex: Vampyren fra Ropraz
Afonso Cruz: Kokoschkas dukke
Adolfo Bioy Casares: Morels opfindelse

Fjodor M. Dostojevskij: Den sagtmodige
Aleksandr Pusjkin: Prosa
Fjodor M. Dostojevskij: Et svagt hjerte

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Mest læste seneste uge

  • Markus Werner: On the EdgeMarkus Werner: On the Edge On the Edge af schweiziske Markus Werner (1944-2016) kan karakteriseres som et lille kammerspil i…
  • Harald Voetmann: Amduat. En iltmaskineHarald Voetmann: Amduat. En iltmaskine “At sige i den 12. time: Jeg skal dø nu. Det er ikke, fordi jeg…
  • Tété-Michel Kpomassie: En afrikaner i GrønlandTété-Michel Kpomassie: En afrikaner i Grønland Temperaturen er nogle gange nede på minus 40 grader celsius, men den unge togoleser Tété-Michel…
  • Svend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verdenSvend Brinkmann: Ståsteder. 10 gamle ideer til en ny verden I sin provokerende parodi på en selvhjælpsbog, Stå fast (2014), tog psykologen Svend Brinkmann nej-hatten…
  • Caspar Eric: NikeCaspar Eric: Nike "vi smadrer vores egne kroppe / vi smadrer statuerne / vi smadrer de små guder…
  • Fredrik Backman: En mand der hedder OveFredrik Backman: En mand der hedder Ove Hyggelig, svensk feel-good-roman. For lang, for forudsigelig og lidt for pladderharmonisk mod slutningen. Men den…
  • Thomas Mann: BuddenbrooksThomas Mann: Buddenbrooks Thomas Manns Buddenbrooks er en ægte klassiker. Den holder. En langsom nydelse. Læs den. Buddenbrooks.…
  • Bruno Schulz: KanelbutikkerneBruno Schulz: Kanelbutikkerne Bruno Schulz er en slags vild og voldsom, ekspressionistisk og surrealistisk version af Kafka og…
  • Ágota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den tredje løgnÁgota Kristóf: Det store stilehæfte. Beviset. Den… For pokker da, hvor er Ágota Kristófs Det store stilehæfte god! Stor litteratur i enhver…
  • Clemens J. Setz: Kærligheden på Mahlstädterbarnets tidClemens J. Setz: Kærligheden på Mahlstädterbarnets tid “Gråzoner af melankoli, vanvid og ensomhed”: Clemens J. Setz’ uhyre velskrevne og bizarre noveller rummer…

Seneste kommentarer

  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “KORREKTION Fejlagtigt oplyste jeg at min udgave af “Buddenbrooks” af 1931 var oversat af L. Lange Det korrekte navn er…” maj 6, 18:54
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “😊👍” maj 4, 22:01
  • Kasper Håkansson on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Doktor Faustus’ position på at-læse-listen hermed konsolideret.” maj 4, 21:52
  • Peter Sørensen on Thomas Mann: Buddenbrooks: “Det glæder mig enormt at du i “Trolddomsbjerget”, som jeg, har kunnet få en blivende oplevelse; jo, tung og til…” maj 4, 21:41
  • Kasper Håkansson on Gunnhild Øyehaug: Onde blomster: “Mange tak. Lad gerne høre, hvis du får læst mere af hende, du kan anbefale.” maj 4, 21:24

Kategorier

  • Boganmeldelser (1.016)
    • Biografier og erindringer (20)
    • Sagprosa (102)
      • Antropologi (4)
      • Essays (10)
      • Filosofi, religion og idéhistorie (22)
      • Geografi og kartografi (9)
      • Historie (28)
      • Korrepondance (1)
      • Litteratur, kunst og kultur (20)
      • Naturvidenskab (4)
      • Samfund og debat (25)
      • Sport og fritid (5)
    • Skønlitteratur (939)
      • Børnebøger (10)
      • Grafiske romaner og billedbøger (12)
      • Historiske romaner (96)
      • Klassikere (163)
      • Komedie (12)
      • Krimi, spænding og ramasjang (56)
      • Lyrik og drama (56)
      • Nyere udgivelser (248)
      • Romaner og noveller (817)
  • Boghandeler (30)
  • Øvrige indlæg (30)
    • Tidsskrifter (3)

Søg i K’s bognoter

Følg K's bognoter

  • 81 mailabonnenter
  • 554 følgere
  • 54 venner
  • 521 følgere
  • 247 fans

Copyright © 2022 · Dynamik-Gen on Genesis Framework · WordPress · Log in

wpDiscuz
loading Cancel
Post was not sent - check your email addresses!
Email check failed, please try again
Sorry, your blog cannot share posts by email.