Så er der nyt fra den chilenske, litterære wonderboy, Alejandro Zambra. Multiple Choice er et pudsigt eksperiment: En litterær leg med former og et lille stykke samfundkritik i ét.
Havde Zambra skrevet i 1960’erne eller 1970’erne i Frankrig ville han med Multiple Choice givetvis have kunnet søge optagelse i forfatterfællesskabet i OULIPO (Ouvroir de littérature potentielle eller Værksted for potentiel litteratur). De læsere, der har dén reference, har dermed gættet, at vi med Zambras nye bog befinder os i den endog meget eksperimenterende genre.
Alejandro Zambra (f. 1975) har en særlig stjerne her på K’s bognoter. Når jeg på et tidspunkt tager mig sammen til at opdatere K’s personlige All Times Top 20 over de bedste bøger, jeg har læst, så er der således gode chancer for, at der bliver en plads til for eksempel Bonsai eller en anden af Zambras tidligere bøger (se alle omtaler af Zambra-udgivelser her).
Forventningerne var derfor relativt store til Multiple Choice, der udkom i engelsk oversættelse i sidste måned (oprindeligt udgivet på spansk i 2014).
Med den nye bog har Zambra forladt kortromangenren, som han tidligere har leveret så fremragende bidrag til, og begiver sig ud i et formeksperiment. Multiple Choice er i sin form bygget op som en standardiseret spørgeskematest, nærmere bestemt “the Chilean Academic Aptitude Test”, en test bestående af 99 multiple choice-øvelser, som ifølge forfatterens slutnote i forskellige variationer har været anvendt som årlig adgangsprøve til chilenske universiteter i perioden 1967-2003.
I Zambras version er spørgsmålene og svarmulighederne imidlertid bevidst drillende. De fleste af øvelserne har ikke nogen åbenlyse – eller åbenlyst slet ikke nogen – rigtige svarmuligheder. Eller alle svarene kan være rigtige, alt efter hvilken tolkning, læseren lægger ned over sammenhængen.
In exercises 1 through 24, mark the answer that corresponds to the word whose meaning has no relation to either the heading or the other words listed.
[…]
15. CHILDHOOD
A) childlike
B) childproof
C) childcare
D) childless
E) childfree
Bogen kan læses som en kritik af det chilenske undervisningssystem og troen på udenadslære og test som læringsmetode. Som Zambra i en de længere “øvelsestekster” i bogen lader en gammel religionslærer fortælle en håndfuld af sine tidligere studerende: “You’ll do well on the test, very well, don’t worry – you weren’t educated, you were trained.”
Samtidig er bogen et litterært eksperiment, hvor læseren inviteres direkte til at være medfortæller og skaber af mening. Det er man som læser naturligvis altid, men Zambra tvinger med sin form os som læsere til at blive opmærksomme på det.
Zambra får en del pudsige, sjove og også tankevækkende indslag ud af multiple choice-formen. Men skal jeg være ærlig, så løb jeg nu ret hurtigt træt i formen. De bedste dele af bogen var for mig således de sidste dele, der rummer længere tekster, mere eller mindre sammenhængende kortprosastykker og til sidst tre korte noveller. Her kommer Zambras kvaliteter som forfatter bedst til udtryk.
After so many study guides, so many practice and proficiency and achievement tests, it would have been impossible for us not to learn something, but we forgot everything right away and, I’m afraid, for good.
Samlet set et interessant og i passager fornøjeligt og pudsigt intermezzo i Zambras forfatterskab. Jeg glæder mig til at se, hvad han finder på næste gang, men hvis jeg skal blive ved med at hænge på, må han dog gerne finde tilbage til novelle- eller romanformen.
Multiple Choice foreligger ikke på dansk, og jeg har ikke kendskab til planer om en dansk oversættelse foreløbig.
Titel: Multiple ChoiceForfatter: Alejandro Zambra
Udgiver: Penguin
Udgivelsesdato: 19.07.2016
Sider: 105
Originalsprog: Spansk
Oversætter: Megan McDowell
Originaltitel: Multible Choice
Opr. udgivelsesår: 2014
Læst: August 2016
K's vurdering: